وبلاگ

لامپ هالوژن چیست؟ از چه ساخته شده و چگونه کار می کند؟

لامپ هالوژن چیست

یکی از زیبایی‌های ضروری در دنیای امروز روشنایی است. یکی از مهم‌ترین ابزار و وسایل تامین این روشنایی لامپ است که بسیار اهمیت دارد و موردتوجه قرار گرفته است.

لامپ‌ها یکی از ابزارهایی هستند که برای نورپردازی انواع محیط‌های مختلف استفاده می‌شوند. لامپ هالوژن نمونه‌ای از این لامپ‌ها است که بسیار پرطرفدار و کاربردی است. در این مقاله توضیح می‌دهیم که لامپ هالوژن چیست، چه ویژگی‌ها و کاربردی دارد.

لامپ‌ هالوژن

لامپ‌ هالوژن از مدل پیشرفته فناوری لامپ‌های رشته‌ای محسوب می‌شود؛ ولی در طبقه‌بندی این لامپ‌ها قرار نمی‌گیرد. فقط از لحاظ کارکرد شبیه لامپ‌های رشته‌ای است.

یعنی مانند لامپ‌های رشته‌ای زمانی که جریان برق وارد پریز می‌شود، به‌طرف رشته تنگستن می‌رود، رشته‌ها را گرم می‌کند و نور تولید می‌شود.

هالوژن‌های قدیمی دارای گازهای فشرده، خنثی و گازهای هالوژنی مانند ید و برم بودند. نسل جدید هالوژن‌هایی که تولید شده است با فناوری ال‌ای‌دی ساخته می‌شوند و دارای توان 6 یا 7 وات دارند. بیشتر از 20000 ساعت هم کار می‌کنند. این لامپ‌ها کم‌مصرف و از هزینه‌های بیشتر می‌کاهد.

کاربرد لامپ هالوژن چیست؟

باتوجه‌ به کم‌مصرف بودن و داشتن نور مناسب این لامپ‌ها دارای کاربردهای زیادی هستند. بیشترین کاربرد آن‌ها در چراغ‌های خودرو است. البته برای روشنایی مکان‌های مختلف هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

باید در مصرف این لامپ‌ها دقت کرد؛ زیرا دارای گاز هالوژنی سمی هستند که در زمان شکستن نباید به آن‌ها دست زد یا بوی آن را استشمام کرد. از نوع توکار این لامپ‌ها بیشتر طراحان در طراحی دکوراسیون داخلی به‌صورت گسترده استفاده می‌کنند.

برای انتخاب بهترین نوع، ابتدا باید بدانید، مزیت لامپ هالوژن چیست و با انواع آن آشنا باشید.

لامپ‌های هالوژنی رنگی را می‌توان در طراحی خانه با رنگ‌های متنوع آن استفاده کرد. در جواهرفروشی‌ها از این مدل در لوستر سقفی استفاده می‌کنند و نور را روی جواهرات انداخته که با وجود آینه و زیبایی ویترین، درخشندگی جواهرات دوچندان می‌شود.

در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها هم از هالوژن‌هایی که نور کمتر و گرمی دارند، استفاده می‌شود که دارای قیمت ارزان‌تری هستند.

این لامپ‌ها دارای پوششی هستند که مقاوم بوده و به همین دلیل در وسایل مختلفی همچون ماکروویو و پروژکتورهایی که قابل‌حمل هستند، هم استفاده می‌شود.

انواع لامپ‌های هالوژنی

این لامپ‌های پرنور و کاربردی دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام در مکان خاصی کاربرد داشته و باعث زیبایی بیشتر آن مکان میشود. اما بهترین نوع لامپ هالوژن چیست؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با انواع لامپ‌های هالوژنی آشنا شوید:

لامپ هالوژن LED

لامپ‌های هالوژنی LED از دیودهای نورافشان ساخته شده که در کنار یکدیگر قرار دارند و زمانی که جریان برق به آن‌ها می‌رسد، نور تولید می‌شود.

مقدار و تعداد دیودها در این نوع لامپ‌ها در نورافشانی آن‌ها موثر است؛ یعنی هرچه قدر بیشتر باشد، نوردهی بیشتری هم دارد.

این لامپ‌ها کم‌مصرف بوده و نور خوبی دارند به همین دلیل در ساختمان‌ها و طراحی دکوراسیون‌ها از آن‌ها بهره می‌برند. لامپ‌های هالوژنی مدل سقفی هم کم‌مصرف ولی پرنور است که اشعه فرابنفش نداشته و گرمای کمی هم تولید می‌کند. پس گزینه مناسبی برای استفاده در هر خانه است.

لامپ هالوژن COB

این مدل لامپ‌ها هم شبیه لامپ‌های LED هستند و در طراحی‌های دکوراسیون و خانه‌ها از آن استفاده می‌شود. دارای نور خوب و مصرف برق کمتری هستند. لامپ‌های COB از چیپ ساخته شده که روی برد نصب می‌شوند و مرکز نورانی را ایجاد می‌کنند.

این لامپ‌ها دارای عمر زیادی بوده که مناسب استفاده توکار در دکوراسیون‌های داخلی هستند.

لامپ هالوژن SMD

این نوع لامپ‌ها دارای چیپ‌های ال‌ای‌دی هستند که با سیم به هم وصل شدند. لامپ هالوژنی SMD مانند لامپ‌های LED و COB دارای نور خوبی بوده و مصرف برق کمی دارند که در دکوراسیون‌ها استفاده می‌شوند و کاملا مقرون‌به‌صرفه هستند.

| در اینستاگرام به ایران لوستر سر بزنید |

لامپ‌های هالوژن چگونه کار می‌کنند؟

این مدل لامپ‌ها نمونه پیشرفته لامپ‌های رشته‌ای بوده و یک فناوری جدید روشنایی محسوب می‌شوند. در این لامپ‌ها هم مانند لامپ‌های رشته‌ای جریان برق وارد سرپیچ لامپ شده و به‌طرف رشته تنگستن حرکت می‌کند و فیلامنت را به‌اندازه لامپ رشته‌ای گرم می‌کند.

اما ساختار لامپ هالوژن چیست و چه کارایی دارد؟ این لامپ‌ها حاوی رشته‌های تنگستن هستند که در یک کپسول کوارتز قرار می‌گیرند و با گاز ید و برم که از نمونه گازهای بی‌اثر هستند، پر می‌شوند.

پس لامپ‌های هالوژنی از زیرمجموعه خانواده لامپ‌های رشته‌ای محسوب شده و از لحاظ طرز کار هم شبیه لامپ‌های رشته‌ای هستند. این لامپ‌ها به دلیل تزئینی بودن و درخشندگی و روشنایی زیاد در چند سال اخیر بسیار پیشرفت کرده اند.

ذرات سوخته رشته تنگستن دوباره با هالوژن در داخل کپسول کوارتز به داخل کپسول برق برمی‌گردد که امکان استفاده مجدد را برای ذرات فراهم می‌کند. این استفاده دوباره، موجب می‌شود که لامپ دارای کارایی و روشنایی بیشتر و حتی عمر طولانی‌تری نسبت به رشته‌ای داشته باشد. لامپ‌های هالوژنی 2500 ساعت کار می‌کنند؛ ولی رشته‌ای‌ها 800 تا 1200 ساعت عمر می‌کنند.

در صورت تمایل می توانید از فروشگاه لوستر این محصولات را تهیه کنید.

مزایای لامپ هالوژن

با شناخت انواع این نوع لامپ‌ها، حالا سوال این است که مزایا و معایب لامپ هالوژن چیست و در چه مکان‌هایی میتوان از آن استفاده کرد. می‌توان با بررسی این مزایا و معایب در انتخاب بهترین نوع لامپ در لوستر آویز مناسب موفق بود.

مزایای این نوع لامپ شامل موارد زیر می‌شود:

  • کیفیت نور و روشنی

این لامپ‌های هالوژنی در نوع رنگی و غیر رنگی دارای کیفیت نور مناسب است و نور را هم به طور یکنواخت پخش می‌کند. پس گزینه مناسبی برای محل کار و منازل مسکونی محسوب می‌شود.

  • امکان کم‌کردن نور

لامپ‌های هالوژنی را می‌توان میزان نور را در آن‌ها کم یا زیاد کرد و این یکی از قابلیت‌های این مدل لامپ‌ها است.

  • اندازه کوچک

ابعاد کوچک این لامپ‌ها موجب شده که محصول منحصربه‌فردی شود و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان پروژکتور هم استفاده کرد.

  • هزینه کم

استفاده از این لامپ ها مقرون به صرفه است و مصرف برق کمی دارد و هزینه را هم کنترل می کند.

معایب استفاده از لامپ‌های هالوژن

علاوه بر مزیت‌هایی که در استفاده از این لامپ‌ها نصیب افراد می‌شود، معایب آن را هم بیان می‌کنیم تا در انتخاب لامپ بیشتر دقت شود. تعدادی از معایب این نوع لامپ‌ها عبارت‌اند از:

  • مصرف بالای انرژی

این لامپ‌ها کارایی بیشتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای دارند؛ اما میزان لومن در وات کمتری می‌توانند، تولید کنند.

  • داشتن یک سری محدودیت‌ها

با داشتن فضای مدرن و شیک، اگر می‌خواهید با لامپ‌های هالوژنی نورپردازی کنید، نور این لامپ‌ها آفتابی بوده و می‌توانید از لامپ‌های دیگر استفاده کنید.

  • آسیب‌پذیربودن

این لامپ‌ها به بعضی از چربی‌های پوست ما حساس است و تماس با آن از عمر لامپ می‌کاهد.

بیشتر بخوانید

آموزش نحوه نصب ریسه نواری

ویژگی یک لامپ هالوژن باکیفیت

حالا به این سوال می‌رسیم که مزیت استفاده از لامپ هالوژن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ این لامپ‌ها دارای مصرف برق کمتر و بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

این لامپ‌های کاربردی باکیفیت دارای ویژگی‌های خاصی است که این ویژگی‌ها شامل:

  • نصب سریع و آسان

این لامپ‌ها دارای طراحی ساده‌ای است و به همین دلیل موجب نصب راحت آن می‌شود.

  • توانایی تغییر زاویه تابش نور

لامپ هالوژنی دارای خاصیتی است که می‌توان زاویه تابش آن را تغییر داد. هر فردی می‌تواند نسبت به نیاز زاویه تابش آن را تغییر دهد.

  • پخش نور استاندارد

این لامپ می‌تواند نور را به‌صورت یکدست و یکنواخت در تمام محیط پخش کند. این تمرکز نور در کل فضا دارای اهمیت است.

  • عدم آسیب به چشم‌ها

اکثر لامپ‌های موجود نورهای زننده‌ای از خود تولید می‌کنند که موجب خستگی چشم و آسیب به چشم‌ها می‌شود. لامپ‌های هالوژنی باکیفیت این عیب‌ها را نداشته و نور استانداردی دارد.

  • داشتن رنگ عالی

میزان پاک و تمیزی نور در این لامپ‌ها زیاد بوده و این یعنی که روشنایی آن بسیار ملایم و استاندارد تولید می‌شود.

  • مقرون‌به‌صرفه بودن

از لحاظ قیمتی این لامپ‌ها مقرون‌به‌صرفه هستند. در اندازه‌های مناسب طراحی و تولید می‌شوند و فضای اضافی اشغال نمی‌کنند.

  • تولید نورهای وسیع در رنگ‌های متنوع

ساختار و عملکرد این لامپ‌ها به‌صورت خاصی طراحی شده که نور را در گروه رنگی بسیار بالایی ایجاد می‌کند.

خرید لامپ هالوژن لوستر

امروزه نسبت به گذشته تحولات بسیار زیادی در صنعت روشنایی رخ داده و موجب تولید انواع کالاهای روشنایی بی‌نظیر شده است. یکی از این تولیدات لامپ هالوژنی است. این نوع لامپ دارای کیفیت بالای نوردهی و مصرف کم برق است و کاربردهای زیاد دیگری هم دارد.

این لامپ‌ها اکنون در بازار دارای فروش بسیار زیادی است. با یافتن پاسخ سوال لامپ هالوژن چیست و فهمیدن کاربرد و ویژگی‌های آن افراد می‌توانند بهتر انتخاب کنند. پس از اینکه با مدل های مختلف آشنا شدید، می توانید براساس سلیقه و بودجه خود، بهترین نمونه لامپ هالوژنی را از ایران لوستر انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *