وبلاگ

نحوه نصب لوستر سقفی در سقف یونولیتی

نصب لوستر در سقف یونولیتی

امروزه نصب لوستر در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری بسیار رواج پیدا کرده است و به هر طریقی از انواع مدل‌های لوستر در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. ز

مانی که یک لوستر شیک و مدرن در ساختمانی نصب می‌شود، فضا و محیط موردنظر بسیار لوکس و مجلل دیده می‌شود.

شما نیز برای اینکه یک دکوراسیون متفاوتی را ایجاد کنید، می‌توانید از انواع لوسترها باتوجه‌به جنس سقفی که دارید، انتخاب کرده و نصب کنید. یکی از سقف‌هایی می‌توان که در آن نوعی لوستر را آویزان کرد، نصب لوستر در سقف یونولیتی است.

نصب این لوسترها در سقف یونولیتی کمی مشکل‌تر از سقف‌های گچی است.

سقف یونولیت چیست؟

در بعضی از ساختمان‌ها از سقف‌های کاذب و یونولیتی هم استفاده می‌شود که نوعی تزیین و زیبایی در دکوراسیون‌ها محسوب می‌شود. یونولیت یا همان پلاستوفوم یک پلیمر سفیدرنگ است که معمولا در ساختمان‌سازی‌ها از بلوک‌های به جنس یونولیتی در دیوارها و سقف استفاده می‌شود. یونولیت‌ها کالایی هستند که عایق رطوبت و صدا محسوب می‌شوند و حتی در برابر آتش‌سوزی هم مقاومت دارند.

البته یونولیت‌ها قابل‌اشتعال هستند؛ ولی به‌کندی می‌سوزند و آتش‌سوزی را منتشر نمی‌کنند. باتوجه‌به اندازه‌ای که دارند، دارای وزن سبکی هستند که بیشتر برای سبک کردن سازه‌های ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود. این یونولیت‌ها در مقابل انواع مصالح ساختمانی که وجود دارد، دارای مزایا و امتیازات زیادی هستند. تنها نقطه‌ضعفی که دارند این است که نصب لوستر در سقف یونولیتی کمی مشکل و به‌سختی انجام می‌شود. زیرا معمولا این مصالح در لایه‌های وسط سقف بین تیرچه‌بلوک و گچ قرار می‌گیرد.

| در اینستاگرام به ایران لوستر سر بزنید |

نکات نصب لوستر در سقف یونولیتی

گفته شد که نصب لوستر در این‌گونه سقف‌ها با مشکل انجام می‌شود. پس زمانی که می‌خواهید یک لوستر را به این سقف‌ها متصل کنید، باید نکاتی را موردتوجه قرار دهید. این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • زمان نصب لوستر سقفی نباید آن‌ها را به تیرچه‌های سقف نصب کنید. زیرا دست‌کاری تیرچه در ساختمان موجب کاهش مقاومت در سازه‌های ساختمان می‌شود و معمولا این کار ایمن نیست.
  • نباید در زمان نصب لوستر در سقف یونولیتی از رول‌پلاک‌ها استفاده شود؛ زیرا احتمال سقوط لوستر را بیشتر می‌کند. پس باید از رول بولت که در ابعاد مختلفی وجود دارد، استفاده شود.
  • اگر لوستری که در سقف‌های یونولیتی متصل می‌کنید، سنگین باشد، باید از رول بولت‌های بزرگ‌تر در نصب لوسترها استفاده کنید.
  • برای اینکه سیم‌های فاز و نول را تشخیص دهید ،علاوه بر رنگ مشخص‌کننده می‌توانید از فازمتر را هم استفاده کنید. نصب لوستر در تیرچه‌بلوک‌ها مشکل است؛ زیرا باید سقف را خراب کرده و برای این کار نیاز به وسایل مخصوصی است. به‌هرحال باید برای نصب لوستر در سقف یونولیتی از نصاب لوستر ماهری کمک گرفت.

نحوه نصب لوستر سقفی در سقف یونولیتی

باتوجه‌به توضیحاتی که در مورد سقف‌های یونولیتی داده شد، مشخص شد که این سقف‌ها مانند دیگر نمونه‌ها دارای استحکام زیادی نیستند و در زمان نصب لوستر نباید از پیچ و رول‌پلاک استفاده کرد.

اگر این لوسترها به‌درستی در این سقف‌ها نصب نشود، بعد از گذشت مدتی شل شده و احتمال سقوط وجود دارد.

پس برای نصب لوستر در سقف یونولیتی مراحلی را که ذکر می‌کنیم با دقت توجه کنید. این مراحل عبارت‌اند از:

سوراخ‌کردن سقف و وصل کردن قلاب و زنجیر لوستر

نحوه نصب لوستر در سقف یونولیتی با وزن لوستر ارتباط مستقیمی دارد؛ یعنی اگر لوستر دارای وزن سبکی باشد، می‌توان به‌راحتی و سادگی این کار را انجام داد و اگر لوستر سنگین باشد باید اقدامات زیادی را انجام داد.

مانند نصب ساعت دیواری ابتدا باید توسط ابزاری به نام دریل و مته گرد بری شماره سه، حفره یا سوراخی که دارای عمق هشت سانتی‌متری است ،در سقف ایجاد کنید که با اندازه رول بولت متناسب باشد.

این سوراخ را در مکانی که لوستر باید نصب شود، ایجاد کنید. بعد از آن رول بولت پروانه‌ای که اندازه آن با لوستر هماهنگ است را به سوراخ وارد کنید. چنگک را چرخانده و به‌آرامی به سقف فروکنید تا پره‌های رول بولت باز شوند و در مکان خود محکم قرار بگیرد.

وصل کردن کابل لوستر به برق ساختمان

بعد از مرحله اول که انجام شد، نوبت اتصال بین برق و لوستر است که به دلیل ارتباطی که با سیم برق دارد، باید حتما فیوز ساختمان را قطع کنید تا مشکلی پیش نیاید. بعد با ابزاری به نام فازمتر سیم‌های نول و فاز را مشخص کنید؛

زیرا فاز دارای برق است و نول بدون برق، سیم فاز لوستر باید به سیم فاز سقف وصل شود و سیم نول هم به سیم نول سقف متصل شود.

نصب لوستر به قلاب

بعد از انجام مراحلی که ذکر شد، نوبت وصل کردن لوستر به قلاب در سقف است. باید زنجیر لوستر را به‌اندازه آویزان کنید تا مجبور به جمع‌کردن قسمت‌های اضافی نشوید. یعنی باید طوری اندازه بگیرید که لوستر به مقدار کافی از سقف فاصله بگیرد تا حرارتی که ایجاد می‌کند به سقف صدمه‌ای وارد نکند. در آخر باید زنجیر را به قلاب در سقف وصل کنید و کلید روشن‌کردن لوستر را بزنید و از نورپردازی و زیبایی آن ‏ لذت ببرید.

نصب لوستر سنگین در سقف یونولیتی

نصب لوستر در سقف‌های یونولیتی کمی مشکل است که البته رعایت نکات ضروری و استفاده از یک متخصص برق‌کار که به این امور وارد است، می‌تواند مشکل‌گشا باشد.

در نصب لوستر در سقف یونولیتی رول بولت‌ها یک گزینه و ایده خوبی محسوب می‌شوند؛ اما این ابزار هم فقط تحمل ۱۰ کیلوگرم وزن را دارد و برای اینکه بتوان سنسور مشاعات و نصب روشنایی و حتی لوستر ارزان را روی این سقف‌های کاذب انجام داد، کمی زمان بر و سخت‌تر است.

با وجود رول بولت‌ها، باز هم نمی‌توان گفت روش ایمنی برای نصب لوسترها در سقف یونولیتی هستند. پس برای اینکه از اتفاقاتی مانند سقوط‌کردن لوسترها جلوگیری شود، باید از زنجیر سقف استفاده کرد. البته کمی مجبور به تخریب سقف می‌شوید؛ ولی یک راه مطمئن و یک راهکار مناسب برای نصب محسوب می‌شود.

| درباره ایران لوستر بیشتر بدانید |

نکات قبل از نصب لوستر سنگین در سقف تیرچه‌بلوک یونولیتی

در مورد نصب لوستر در سقف یونولیتی توضیحاتی بیان کردیم.

نصب‌کردن لوسترهای سنگین در سقف‌های تیرچه‌بلوک با دیگر نمونه‌ها تفاوت دارد و باید مراحلی را که بیان می‌کنیم را دنبال کنید. این مراحل عبارت‌اند از:

  • برای اینکه بتوان لوسترهای سنگین را در سقف یونولیتی وصل کرد، باید با یک مته گردبر شماره ۱۰ و دریل سوراخی در سقف ایجاد کنید.
  • با کمک ابزاری به نام پیچ‌گوشتی، آکاستیوها را در اندازه ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری (بستگی به ارتفاع یونولیت‌ها دارد) تراشیده شود تا به بتن دسترسی پیدا کنید.
  • برای نصب لوستر در سقف بتنی ابتدا باید با دریل یک سوراخ کوچکی را ایجاد کنید که به‌اندازه رول بولت باشد.
  • توسط یک انبردست رول بولت‌ها را داخل سقف گذاشته و بچرخانید تا در جای خود محکم شود.

نصب لوستر در سقف یونولیتی

نصب لوسترها از فرایندهایی است که با انرژی برق ساختمان ارتباط دارد و یک بی‌احتیاطی کوچک در نصب لوستر در سقف یونولیتی مشکلات زیاد و جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند. پس بهتر است برای نصب ایمن و بدون مشکل لوسترها انواع سقف‌های موجود حتما از یک متخصص برق‌کار کمک بگیرید.

خرید لوستر

اگر  در محل زندگیتان فروشگاه معتبری را نمیشناسید و یا فروشگاه مورد نظر، لوستر مناسب و باب سلیقه شما را ندارد میتوانید به فروشگاه های اینترنتی معتبر فروش لوستر مراجعه کنید و لوستر مورد نظرتان را انتخاب و خریداری نمایید.

یکی از معتبر ترین فروشگاه های اینترنتی فروش لوستر، “ایران لوستر” است که دارای اعتبار بالا و سابقه طولانی در این زمینه است به طوری که میتوانید از میان تنوع بالای محصولات با خیال راحت خرید کنید. این فروشگاه دارای لوستر های متنوعی است به طوری که همه افراد با سلیقه های متفاوت میتوانند لوستر متناسب با سلیقه خود را پیدا کنند.

| راه های ارتباطی با ایران لوستر |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *