وبلاگ

لامپ حبابی چیست (مشخصات، قیمت و خرید) + کاربرد و مزایا

لامپ حبابی چیست

معرفی لامپ حبابی

یکی از قدیمی‌ترین لامپ‌ها به شمار می‌رود که به نام لامپ‌ رشته‌ای هم معروف است. حالا سوال این است که فناوری لامپ حبابی چیست؟ فناوری این لامپ‌ها ۱۵ وات تا ۳۰۰ وات است که می‌توان در هر موقعیت و مکانی از آن‌ها استفاده کرد. چرا که با جریان متناوب و مستقیم کار می‌کنند. لامپ‌ حبابی برای روشنایی خانه‌ها، مغازه‌ها، چراغ‌های مطالعه و چراغ‌قوه‌ها هم استفاده می‌شوند.

لامپ‌های حبابی نور سفید و درخشان منتشر می‌کنند و یکی از لامپ‌  پرمصرف در بازار محسوب می‌شوند. اما امروزه استفاده از این نوع لامپ‌ها کمتر شده و به‌جای آن از لامپ‌های فلورسنت، فلورسنت فشرده،‏ ال‌ای‌دی و … استفاده می‌شود.

نحوه کارکرد لامپ حبابی

درون این لامپ‌های حبابی رشته‌هایی از جنس تنگستن قرار دارد. جریان برق نیز از داخل این رشته‌ها رد شده و رشته یا فلز تنگستن هم به دلیل مقاومت بسیار زیادی که دارند با عبور جریان برق داغ می‌شود و همین هم موجب نورانی شدن لامپ می‌شود. اما نام دیگر لامپ حبابی چیست؟ این لامپ‌های حبابی را معمولا رشته‌ای و التهابی هم می‌گویند. حباب شیشه‌ای این لامپ‌ها در اندازه خیلی زیاد گاز نئون دارد که مانع سوختن رشته و اکسیدشدن آن می‌شود. قیمت این لامپ‌ها بسیار پایین بوده و در بازار فراوان است.

کاربردهای لامپ‌های حبابی

لامپ‌های حبابی دارای تنوع بسیار زیادی هستند و توان مصرفی مختلفی راهم دارند. حالا باید پرسید که مزیت مهم لامپ حبابی چیست؟ مزیت مهم این لامپ‌، نوع و جنس نوری است که تولید می‌کند. زیرا این لامپ‌ دارای نور بسیار گسترده و بالایی است. طراحی و شکل فیزیکی که این لامپ‌ها طوری است که در هر مکانی می‌توان از آن استفاده کرد. زیرا با وجود تکراری بودن می‌تواند تنوع زیادی را ایجاد کند.

لامپ حبابی یک فضای پرنور و گرم و کلاسیک را ایجاد می‌کنند.  بهتر است از این لامپ‌ها در مکان‌های استفاده شود که زیاد به نور دائمی احتیاج نداشته باشند. اتاق تاسیسات، زیر شیروانی، انباری‌ها و … از نمونه‌هایی هستند که می‌توان نام برد. عمر تقریبی این لامپ‌ها 1000 ساعت است که هر چه‌قدر کمتر خاموش و روشن شوند، ماندگاری بیشتری دارند.

انواع لامپ‌های حبابی

لامپ‌های حبابی در انواع مختلفی امروزه تولید می‌شوند و با پیشرفت‌هایی که در زمینه تکنولوژی ساخت لامپ‌ها صورت‌گرفته است، نوع مختلفی از لامپ‌ها با کارایی‌های مختلف تولید و به بازار ارائه می‌شوند. لامپ‌هایی که امروزه در بازار وجود دارند، شامل: لامپ‌های حبابی، ال‌ای‌دی، لامپ حبابی دیواری، حبابی سقفی، سنسور دار، پایه‌دار، استوانه‌ای و حبابی ایستاده هستند.

|  در اینستاگرام به ایران لوستر سر بزنید |

بهترین نوع لامپ حبابی از نظر تکنولوژی

لامپ‌های حبابی قدیمی با تکنولوژی‌های جدید جای خود را با انواع مختلف لامپ‌های کم‌مصرف عوض کرده‌اند. نوع جدید لامپ‌های حبابی به نام‌های ال‌ای‌دی و اس ام دی هستند که از لحاظ ساخت شبیه هم هستند. لامپ‌های  ال‌ای‌دی در سیستم‌های روشنایی بسیار تاثیر گذار بوده‌اند.

برای آگاهی بیشتر ابتدا باید دانست که مشخصات لامپ حبابی چیست؟ این لامپ‌ها دارای دیود پخش‌کننده نور هستند. توسط ‏این دیود نور را تولید می‌کنند. این لامپ‌ها ۹۰ درصد از انرژی خود را به نور تبدیل می‌کنند و دارای طول عمر زیادی هم هستند. عمر مفید این لامپ‌ها ۶۰ هزار ساعت است که می‌توان رنگ‌های دلخواه را بدون وجود فیلتر و پوشش ایجاد کرد. این ابزار به دلیل روشنایی و ترکیب رنگی که دارند مانند: نور طبیعی روز هستند و چشم‌ها را اذیت نمی‌کند

۴ نوع لامپ حبابی که می‌توان در خانه استفاده کرد

با تولید انواع مختلف از لامپ‌های حبابی، امروزه این لامپ‌ها بسیار محبوب شده و مورداستفاده افراد بیشتری قرار می‌گیرند. از این لامپ‌ها می‌توان در خانه و دفتر کار هم استفاده کرد. اما سوال این است که مدل‌های مختلف لامپ حبابی چیست؟ انواع این لامپ‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • لامپ‌های فلورسنت فشرده CFL
  • رشته‌ای
  • لامپ‌های هالوژن
  • دیود ساطع‌کننده نور یعنی LED

لامپ‌های LED

این لامپ‌ها نوع کم‌مصرف‌ترین لامپ‌ها محسوب شده، هیچ گرمایی تولید نمی‌کنند و دارای نور درخشان و بدون جیوه هستند. بعضی از لامپ‌ها چراغ‌های ال‌ای‌دی دارند که به آنها ال‌ای‌دی یکپارچه گفته می‌شود و دارای طول عمر ۵۰۰۰۰ ساعت هستند. این لامپ‌ها دارای جیوه هستند که بعد از سوختن قابل بازیافت هستند. پس در استفاده از آن باید بیشتر دقت شود.

لامپ‌های رشته‌ای

از ارزان‌قیمت‌ترین لامپ‌ها هستند که استفاده از آن‌ها بسیار رایج است و برای مکان‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. این لامپ‌ها از خود گرما منتشر می‌کنند و بیشتر از یک سال عمر نمی‌کنند. البته از لامپ‌های هالوژنی بیشتر دوام دارند.

لامپ فلورسنت فشرده CFL

این مدل لامپ‌های کم‌مصرف می‌توانند گروه رنگی بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر منتشر کنند. این لامپ‌ها برای گرم‌شدن نیاز به زمان دارند تا روشنایی زیادی را تولید کنند. از این لامپ‌های حبابی معمولا برای روشنایی در مکان‌هایی مانند: اتاق‌های بزرگ آشپزخانه‌ها وزیر زمین‌های بزرگ استفاده می‌کنند. این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های ال‌ای‌دی ارزان‌تر بود و عمر آن‌ها بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای است.

 لامپ‌های هالوژن

این لامپ‌ها هم کم‌مصرف و بیشتر برای نورپردازی توکار، لوستر آویز و نورپردازی زیر کابینت‌ها استفاده می‌شوند از لحاظ ماندگاری کوتاه‌ترین زمان را دارند این لامپ‌ها خیلی سریع گرم شده و برای تعویض آن باید از دستکش استفاده کرد؛ زیرا این لامپ‌ها به چربی دست حساس بوده سریع داغ شده و امکان انفجار دارد.

مزایای استفاده از لامپ‌های حبابی

این لامپ‌ها به دلیل داشتن مزایای زیاد افراد را ترغیب می‌کنند که دیگر استفاده از لامپ‌های قدیمی را کنار گذاشته و از این نوع لامپ‌ها استفاده کنند. چرا که این لامپ‌ها بهترین جایگزین برای لامپ‌های قدیمی پرمصرف هستند. اما مزایای اصلی لامپ حبابی چیست؟ مزایا اصلی این لامپ‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

طول عمر بالا

لامپ‌های فلورسنتی و رشته‌ای دارای حباب‌های شیشه‌های نازکی هستند که موجب طول عمر کم آن‌ها می‌شود. حتی در زمان جابه‌جایی و نصب هم دچار آسیب شده از بین می‌روند. اما لامپ‌های حبابی در برابر رطوبت، گردوغبار و گرما بسیار مقاوم بوده و طول عمر بیشتری دارند.

نور زیاد

لامپ‌های حبابی دارای نور زیادی هستند. به‌محض اینکه روشن می‌شوند، به‌سرعت محیط را نورانی می‌کنند و همه‌جا یک‌دست روشن می‌شود.

مصرف برق کم

مهم‌ترین مزیت لامپ‌ حبابی چیست؟ کم‌مصرف بودن، مزیت مهم آن است؛ زیرا به دلیل ساختی که دارند، کمترین برق را مصرف می‌کنند. با این روش در مصرف سرانه برق هم کاهش ایجاد می‌شود و برق شهری ۲۲۰ ولت مستقیم وارد مدار دیود لامپ‌های حبابی نمی‌شود؛ بلکه از طریق یک ترانس برق متناوب تبدیل شده و وارد مدار دیودهای نوربخش می‌شود

زیبایی ظاهری و تنوع

به دلیل این که این لامپ‌ها را در محیط‌های مختلفی مانند اداری و مسکونی نصب می‌کنند، ظاهر این لامپ‌ها بسیار اهمیت دارد. طراحی لامپ ال‌ای‌دی حبابی ساده و گرد است؛ ولی طراحان این‌گونه لامپ‌ها به دلیل سلیقه‌های متفاوت سعی کرده‌اند تا  شکل ظاهری لامپ‌ها را در طرح‌های متفاوت و رنگ‌های گوناگون ارائه دهند تا افراد طبق دکوراسیون‌های داخلی بهترین لامپ‌ها را انتخاب کنند.

جلوگیری از آتش‌سوزی

در لامپ‌های قدیمی زمانی که روشن می‌شدند، جرقه‌ای ایجاد می‌شد که اگر نشت گازی صورت می‌گرفت، امکان آتش‌سوزی منزل می‌رفت. اما این لامپ جرقه‌ای تولید نمی‌کند و می‌توان در زمان گازگرفتگی هم از این لامپ‌ها استفاده کرد. لامپ‌های حبابی نور را توسط یک حباب پخش یا توزیع می‌کنند و زاویه نور ۱۲۰ درجه و یک‌دست است.

|  درباره ایران لوستر بیشتر بدانید  |

دسته‌بندی شکل ظاهری لامپ‌ها

لامپ‌های حبابی در  شکل و طرح‌های مختلف و توان قدرتی متفاوت طبقه‌بندی می‌شوند. نوعی از لامپ‌های رایجی که امروزه استفاده می‌شود،لامپ‌های حبابی، شمعی و اشکی هستند.

انواع لامپ‌های دیگر مانند لامپ‌های حبابی ویترینی، لوله‌ای، فانتزی، لینسترا و حرارتی هم در دسته‌بندی‌ها قرار گرفته‌اند.

شیشه این لامپ‌ها را مات و شفاف می‌سازند که باعث کم‌شدن خیرگی و درخشندگی آن می‌شود.

قیمت لامپ‌ حبابی چیست؟

نمی‌توان برای این‌گونه لامپ‌ها قیمت مشخصی را بیان کرد. زیرا قیمت لامپ‌ها به موارد بسیاری بستگی دارد و قیمت ثابتی را برای این‌گونه لامپ‌ها نمی‌توان مطرح کرد. قیمت این لامپ‌ها طبق نکات خاص و توسط کارخانه‌ها و اصناف تولید لامپ تعیین می‌شود که می توانید از فروشگاه لوستر تهیه کنید. قیمت این لامپ‌ها بر اثر بالا و پایین شدن ارز هم در حال تغییروتحول است. اما عامل اصلی تغییر قیمت لامپ حبابی چیست؟

لامپ‌های حبابی دارای تنوع بسیار زیادی هستند که طبق شکل، اندازه، کاربرد، توان و قدرت نوردهی، انعطاف و مدل، بسته‌بندی شده و توسط برند تولیدکننده لامپ‌ها قیمت‌گذاری می‌شوند. پس تغییر در هرکدام از این موارد روی قیمت نهایی لامپ‌ها موثر است. البته لامپ‌های حبابی نسبت به دیگر لامپ‌ها دارای قیمت مناسب و کیفیتی بالا و طول عمر بیشتری هستند. افراد امروزه به‌جای خرید لامپ‌های گران‌قیمت به خرید لامپ‌های حبابی روی آورده‌اند.

خرید انواع لامپ حبابی

به‌اندازه نوری که منتشر می‌شود یا همان روشنایی لامپ لومن می‌گویند که شبیه وات است. پس هرچه قدر عدد لومن در یک لامپ بیشتر باشد، دارای نور بیشتری هم هست. برای این که بدانید به چند لومن برای خرید یک لامپ حبابی نیاز دارید، باید اندازه و متراژ مربع اتاق یا محل موردنظر را بدانید و اندازه بگیرید.

چرا که 20 لومن در هر مربع برای بیشتر اتاق‌ها مناسب است. البته باید خصوصیات روشنایی هرکدام از لامپ‌های حبابی را هم در نظر گرفت تا بتوان مورد مناسب را خریداری کرد. اگر اتاق تاریکی دارید از 10 لومن اضافی در هر مربع از لامپ‌های حبابی را استفاده کنید. البته تعداد لومن‌ها را هم در چند لامپ متنوع در کل اتاق می‌توان انتشار داد. زیرا لازم نیست یک چراغ تمام لومن موردنیاز ما را تامین کند.

سخن پایانی

امروزه به دلیل افزایش زیاد قیمت جریان برق بیشتر افراد به دنبال خرید لامپ‌های کم‌مصرف هستند تا هزینه‌های خود را کنترل کنند. با آشنایی بیشتر با انواع لامپ‌های کم‌مصرفی که در بازار وجود دارد، می‌توانید در کنترل این هزینه‌های اضافی موفق شوید. با آگاهی از پاسخ سوال لامپ حبابی چیست و چه کاربردهایی دارد، می‌توانید در انتخاب یک لامپ مناسب بیشتر توجه و دقت کنید.

|  راه های ارتباطی با ایران لوستر  |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *