وبلاگ

دلیل سوختن لامپ لوستر + راهکارهای حل این مشکل

دلیل سوختن لامپ لوستر

لامپ‌ها یک منبع مهم از نورهای مصنوعی هستند و در طی 100 سال گذشته به عناصری تبدیل شده‌اند که از زندگی انسان‌ها جداناپذیر هستند. لامپ‌ها هم با پیشرفت علم و تکنولوژی به‌سوی رشد و تعالی پیش رفتند و نمونه‌های مختلفی از آن در بازار وجود دارد که هرکدام عملکرد و موارد استفاده خاصی دارند و مهم‌تر از همه مصرف و بهره‌وری انرژی این لامپ‌ها با هم تفاوت دارد. وجود لامپ‌ها در زندگی انسان لازم و ضروری است؛ اما ممکن است به هر دلیلی آسیب دیده و کارایی خود را از دست بدهد. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم دلیل سوختن لامپ لوستر چه می‌تواند باشد و راهکارهای حل این مشکل را هم بررسی کنیم.

علت سوختن لامپ LED وSMD چیست؟

از این لامپ‌ها برای لوستر در فضاهای داخلی، دکوراسیون‌ها و تبلیغات استفاده زیادی می‌شود. وسیله و ابزارهایی که در اطراف ما وجود دارند، دارای طول عمر مشخصی هستند و نمی‌توانند برای همیشه سالم بماند.

لامپ‌ها از هر نوعی که باشند از این قاعده مستثنا نیستند و نمی‌توان آنها را برای همیشه روشن و سالم نگهداری کرد. لامپ‌های جدید ال‌ای‌دی نسبت به دیگر لامپ‌های موجود مزیت‌های بی‌شماری دارند. دلیل اصلی محبوبیت این لامپ‌ها، طول عمر بالای آن‌ها است.

یک لامپ باکیفیت نباید ۱۵۰۰۰ ساعت کمتر عمر کند. یکی از دغدغه‌هایی که تولیدکنندگان این لامپ‌ها دارند این است که عمر این‌گونه لامپ‌ها را افزایش دهند. البته لامپ‌های ال‌ای‌دی نسبت به لامپ‌های رشته‌ای دارای طول عمر بیشتری هستند.

البته همیشه این‌طور نیست و گاهی پیش می‌آید که خیلی زودتر از موعود دچار سوختگی می‌شوند. دلیل سوختن لامپ لوستر معرفی شده می‌تواند بسیار زیاد باشد و حتی ممکن مشکلات دیگری هم برای این لامپ‌ها مانند چشمک‌زدن یا کم‌نور شدن لامپ‌ها به وجود بیاید.

| در اینستاگرام به ایران لوستر سر بزنید |

اجزای تشکیل‌دهنده لامپ‌های ال‌ای‌دی

انواع بسیار زیادی از لامپ‌های باکیفیت و کم‌مصرف در بازار وجود دارد. حالا می‌خواهیم بدانیم لامپ‌های کم‌مصرف ال‌ای‌دی دارای چه قسمت‌هایی هستند.

اجزای این لامپ‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فریم یا قاب لامپ

کل قسمت‌های لامپ معمولا در داخل قاب قرار می‌گیرد.

  • برد مدارهای ال‌ای‌دی

تمامی لامپ‌های ال‌ای‌دی با یک سیم‌کشی روی برد نصب می‌شوند.

  • درایور

این بخش از لامپ وظیفه دارد برق قوی خانگی را به برقی تنظیم شده و مناسب استفاده ال‌ای‌دی است، تبدیل کند.

| درباره ایران لوستر بیشتر بدانید |

دلایل سوختن لامپ ال‌ای‌دی لوستر و راهکارهای حل مشکل

لامپ‌های لوستر دارای دودسته LED و SMD هستند که به دلیل طول عمر بالا و کم‌مصرف بودن بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند.از لامپ های LED در لوستر سقفی ال ای دی هم استفاده می شود. اما گاهی پیش می‌آید که این لامپ‌ها می‌سوزند.

دلیل سوختن این لامپ‌ها مختلف است که به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم و راه‌حل رفع مشکل را هم بیان می‌کنیم. دلایل سوختن لامپ لوستر عبارت‌اند از:

  • فرسوده بودن سرپیچ لامپ

فرسوده بودن سرپیچ یکی از دلیل سوختن لامپ لوستر به شمار می‌رود که حتی ممکن است باعث شود لامپ روشن نشود یا سرپیچ اشتباه بسته شده و خراب باشد. بیشتر سرپیچ‌ها به‌مرورزمان دچار فرسودگی می‌شوند و یا با واردشدن جریان اضافی موجب ازبین‌رفتن قسمت‌هایی از آن می‌شود. برای حل این مشکل قبل از اینکه اقدام به‌عوض کردن لامپ کنید، سوکت آن را چک کرده و اگر قسمت غیرعادی دیده شد، تعمیر یا تعویض کنید. قبل از این کار و برق را قطع کرده تا دچار برق‌گرفتگی نشوید.

  • ولتاژ بالای ورودی

یکی دیگر از دلایل سوختن لامپ لوستر می‌تواند نوسانات ولتاژ برق باشد. افراد برای وسایل برقی با ارزشی که دارند، معمولا از ترانس یا استابلایزر استفاده می‌کنند و به این موضوع توجه نمی‌کنند که برق ورودی به لامپ‌های ال‌ای‌دی باید حدود ۲۲۰ ولت باشد. اگر از این مقدار بیشتر باشد، موجب سوختن سریع لامپ می‌شود.

برای رفع مشکل باید حتما اطمینان داشته باشید که دلیل سوختن لامپ لوستر همین ولتاژ بالا بوده است و از یک ولت‌متر استفاده کنید. اگر ولتاژ برق شهری بیشتر از مقدار استاندارد باشد، باید از یک برق‌کار کمک بگیرید.

برای جلوگیری‌کردن از ورود ولتاژ بالای برق خانه حتما از محافظ برای کل خانه استفاده کنید تا مانع منتقل‌شدن نوسان به تمام وسایل خانه شود.

  • عدم گردش هوای عایق زیاد دور لامپ

از جمله  لامپ‌هایی که در بیشتر خانه‌ها سریع می‌سوزد، لامپ هالوژن است. زیرا دورتادور این لامپ فضایی برای تبادل دما در فضای اطراف خود وجود ندارد، گرما داخل محفظه حبس می‌شود و عمر لامپ کم می‌شود. برای حل این مشکل می‌توان برای هالوژن از لامپی که دارای هیت سینک مناسب است، استفاده کرد تا تبادل دما به‌درستی صورت بگیرد. اگر حفره‌ای که در آن وجود دارد، کوچک باشد، بهتر است آن را کمی بزرگ‌تر کنید.

  • وجود رطوبت و ذرات خارجی

افراد برای نورپردازی داخل حمام و دستشویی و یا حیاط از لامپ‌ها استفاده می‌کنند. اگر این نورپردازی به‌صورت درست و اصولی انجام نشود، دلیل سوختن لامپ لوسترها یا همان ال‌ای‌دی ها می‌شود. زیرا این لامپ‌ها با 20lP تولید می‌شود و نباید در مقابل رطوبت یا آب استفاده شوند. راه‌حل این مشکل این است که باید از محفظه ضد رطوبت و آب استفاده شود. البته برندهایی هم در بازار وجود دارند که چراغ‌های ضد رطوبت تولید می‌کنند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

  • خرید لامپ نامناسب

دلیل سوختن لامپ لوستر گاهی ممکن است به دلیل استفاده‌ از لامپ‌های بی‌کیفیت باشد و این موضوع کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. لامپ‌هایی که دارای توان بالا هستند، حتی ممکن است سریع‌تر بسوزند. اگر در طول سال چندین بار مجبور شدید که لامپ یک مکان را تعویض کنید، ممکن است علت اصلی آن محدوده توان قابل‌تحمل کمتر لامپ باشد.

البته این مشکل کمتر ممکن است برای لامپ‌های از ای دی که دارای توان مصرفی کمی هستند، اتفاق بیفتد. اما قبل از خرید این لامپ‌ها باید توان کاری و قابل‌تحمل چراغ‌ها را بررسی کرد. زیرا هر شرکتی روی محصولات خود توان و تحمل لامپ را مشخص می‌کند.

  • لرزش بیش از حد آویز لامپ

اگر لامپ‌ها را در موقعیت‌هایی قرار دهید که زیاد بلرزد، فرقی نمی‌کند روی چه چراغی قرار گرفته باشد یا روی چه سرپیچی نصب باشد ،باز هم سریع می‌سوزد. این مشکل بیشتر در پنکه‌های سقفی لوستری رخ می‌دهد که به‌درستی نصب نشده‌اند. زمانی که پره‌های پنکه نامتعادل می‌شود، شروع به لرزیدن کرده و موجب سوختن لامپ می‌شود.در نصب لوستر آویز باید این نکته را در نظر داشت.

راه‌حل این مشکل این است که لامپ‌های ال‌ای‌دی را نباید در جاهایی که دارای لرزش زیاد است، استفاده کرد. در مورد پنکه هم باید با یک سرویس کردن دوباره مشکل را رفع کرد. اما برای لرزش، درمان خاصی وجود ندارد و فقط باید از لامپ‌های استفاده شود که لرزش بر آن اثری نداشته باشد.

  • عدم استفاده از درایور مناسب در لامپ‌های ال‌ای‌دی

همیشه دلیل سوختن لامپ لوستر دارای علت‌های مشخصی نیست. درایورها که همان کنترل‌کننده‌ها هستند و جریان برق لامپ‌های ال‌ای‌دی را تامین می‌کنند. یکی از علت‌های سوختن لامپ‌ها استفاده‌نکردن از درایورهای مناسب است. در این درایورها خازن‌های سرامیکی استفاده می‌شود که از سوختن لامپ و درایورها جلوگیری می‌کند. استفاده‌ از یک درایور نامناسب در لامپ‌های ال‌ای‌دی موجب می‌شود، جریان برق به‌صورت نادرست برقرار شود و موجب سوختگی لامپ‌ها شود.

کلام پایانی

باتوجه‌به نکات و دلیل سوختن لامپ لوسترها باید در زمان خرید منابع نوری جدید باید به وسعت ولتاژی که برای آنها طراحی شده دقت کنید و کالایی را انتخاب کنید که دارای حداکثر ۲۴۵ ولت را دارا باشد. این نکات را در زمان خرید لوستر ارزان در نظر داشته باشید.

همچنین باید دارای نشانگر بزرگ‌تر و بالایی هم باشد تا احتمال خرابی و سوختن لامپ‌ها هم کمتر شود.

| راه های ارتباطی با ایران لوستر |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *