وبلاگ

چراغ های دکوراتیو روکار و توکار هرکدام چه کاربردهایی دارند؟

چراغ دکوراتیو روکار

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی در دکوراسیون‌ داخلی در تمام قسمت‌های خانه، اداره‌ها و… اهمیت زیادی دارد. چرا که یکی از عناصر مهمی است که در زیبایی و روشنایی تاثیرگذار محسوب می‌شوند.

اکسسوری و ابزاری که برای نورپردازی‌ها استفاده می‌شود در نوع خود دارای اهمیت هستند. نمونه‌ای از این ابزار نورپردازی، چراغ‌های دکوراتیو هستند که در این مقاله به کاربرد آن‌ها و کاربرد پنل روکار و توکار می‌پردازیم.

این چراغ‌ها کاربردهای زیادی دارند. پس باید در انتخاب آن بسیار دقت شود تا هماهنگی درستی در طراحی فضای موردنظر داشته باشد. چراغ‌ دکوراتیو دارای انواع مختلفی هستند که هم روکار و توکار مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر تامین روشنایی بر زیبایی فضای ما هم تاثیر می‌گذارند.

چراغ دکوراتیو روکار

یکی از کالاهای تولید روشنایی است که می‌توان آن را روی دیوار، سقف و… نصب کرد. این چراغ‌های دکوراتیو روکار در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید و ساخته می‌شوند. نمونه‌هایی مانند چراغ روکار مستطیلی، دایره‌ای، گنبدی، مکعبی و… را می‌توان نام برد. چراغ‌های روکار همان‌طور که از اسم آن مشخص است، قابل دید بوده و نور زیادی منتشر می‌کنند. اما به علت نصب روکاری که دارد، شاید نتوان به‌راحتی با دیگر وسایل آن را هماهنگ کرد.

پس در زمان انتخاب و خرید این چراغ‌ها باید دقت شود. البته انتشار نور توسط چراغ‌های توکار خیلی بیشتر از نمونه‌های دیگر است و می‌توان در بیشتر مکان‌های تفریحی، تجاری و اداری از آن‌ها استفاده کرد و موجب می‌شود تا پخش نور یکنواختی ایجاد شود و به مکان موردنظر سبک مدرن دهد.

کاربرد چراغ دکوراتیو روکار

این چراغ‌های دکوراتیو روکار در بیشتر مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مکان‌هایی که معمولا ارتفاع سقف آن سه متر یا کمتر باشد و مکان‌هایی که افراد علاقه‌مند به قدم‌زدن در آنجا باشند، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بعضی مکان‌هایی که در آنجا از این نوع چراغ‌ها بیشتر استفاده می‌شوند، شامل: سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه‌ها، اتاق‌خواب، اتاق نشیمن و حمام‌ها هستند.

البته در بعضی از طراحی‌های دکوراسیون‌های داخلی، در فضای مانند ناهارخوری و بعضی از مکان‌ها که فقط به نور عمومی نیاز است، از این چراغ‌ها استفاده می‌شود. در برخی از مکان‌هایی هم که دارای معماری‌های خاص هستند و نمی‌توان شکاف یا برشی ایجاد کرد، از مدل‌های توکار استفاده می‌شود.

این مدل چراغ‌ها بهترین گزینه هستند. البته این چراغ‌های دکوراتیو و از آن‌ها برای نورپردازی در محیط‌های تجاری و اداری و حتی مسکونی هم گزینه خوبی هستند.

| در اینستاگرام به ایران لوستر سر بزنید |

انواع چراغ دکوراتیو روکار

این چراغ‌ها برای چندین دهه یکی از ابزارهای پرکاربرد در روشنایی محسوب می‌شدند که دارای طرح‌ها و مدل‌های متنوعی بودند. انواع این چراغ‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

چراغ‌های روکار آویز pendant Lights

این لوستر آویز به‌وسیله یک‌پایه به مکان موردنظر نصب شده و اطراف خود را به‌صورت محدود روشن می‌کند. برای چراغ‌های بالکن، تراس، آلاچیق و حتی درب‌های ورودی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چراغ‌های روکار سقفی

نمونه دیگری از چراغ دکوراتیو روکار مدل سقفی تزیینی هستند که برای مکان‌هایی مانند بالکن، تراس و درب ورودی ساختمان‌ها نصب می‌شوند. کاملا به سقف می‌چسبند و فاصله‌ای بین سقف و چراغ نیست. برای فضاهای بیرونی منزل که دارای سقف کوتاه هستند و برای تامین نور مناسب گزینه خوبی محسوب می‌شود.

چراغ روکار پارکی

این نوع چراغ‌ها هم در مکان‌های باز مانند: پارک، محوطه باغ، فضای سبز و ویلاها مورداستفاده قرار می‌گیرند. دارای پایه کوتاه با شاخه‌های قابل تغییر هستند. البته از نمونه چراغ‌های توکار زمینی هم در این فضاهای سبز استفاده می‌شود؛ اما این چراغ‌های روکار پارکی بیشتر نورپردازی آن مکان را به عهده دارد.

چراغ‌های روکار دیواری

یکی دیگر از نمونه‌های چراغ دکوراتیو روکار است. روی سطح دیوارها نصب می‌شوند و نور را به سمت بالا و پایین و اطراف منتشر می‌کنند. این چراغ‌ها در فضاهای بیرونی بسیار کاربرد دارند.

چراغ روکار چمنی Lawn Lights

از نمونه‌های دیگر چراغ دکوراتیو روکار هستند که با توجه به نوع کاربرد، اسامی مختلفی دارند. اگر چراغ‌های روی چمن در مسیر رفت‌وآمد فضاهای باغ یا ویلا نصب شوند، به آن‌ها پت لایتس (Path Lights) گفته می‌شود؛

ولی اگر به همین چراغ‌ها پایه‌های لوکس و کوتاه اضافه کنند و در فضاهای چمن و محوطه‌ها نصب شوند، به آن‌ها چراغ‌های چمنی می‌گویند.

بعضی از آن‌ها در پای درختان برای روشنایی قسمت بالا در کناره‌های مسیر نصب  می‌شوند. برای ویلا و باغ‌های لاکچری گزینه مناسبی نیستند.

انواع دیگر این چراغ‌های روکار مانند: چراغ‌های روکار سردری، راه‌پله، سرلوله‌ای، چراغ روکار اسپات لایت یا نقطه‌ای را می‌توان نام برد.

اسپایت لایت‌ها از مدل جدید و پرطرفدار محسوب می‌شوند. مشتریانی که در محوطه باز خود مجسمه دارند و می‌خواهند آن را برجسته کنند، می‌توانند با این نوع چراغ‌ها نور را به سمت نقطه موردنظر هدایت ‌کنند. در این مکان هم می‌توان کاربرد پنل روکار و توکار را مشاهده کرد.

| درباره ایران لوستر بیشتر بدانید |

چراغ دکوراتیو توکار

چراغ دکوراتیو توکار دارای مدل و طرح‌های کمتری نسبت به مدل روکار هستند. بیشتر در شکل‌های مربع و یا دایره تولید می‌شوند. از این چراغ‌ها بیشتر در محل کار و محیط‌های خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و از لحاظ کاربرد در بیرون کمتر استفاده می‌شود. چراغ‌های دکوراتیو توکار را معمولا در کف زمین، سقف یا حتی دیوار نصب می‌کنند و هم سطح قرار می‌گیرد.

بعد از نصب بسیار زیبا و جذاب جلوه می‌کند که همین موجب محبوبیت این چراغ‌ها شده است. کاربرد پنل روکار و توکار در این چراغ‌ها مشخص است و از پنل ال‌ای‌دی بیشتر استفاده می‌شود. چرا که پنل و بیشتر بخش‌های این چراغ مخفی و مشخص نیست. به همین دلیل دارای تنوع کمتری برخلاف چراغ‌های روکار است.

انواع چراغ‌های توکار

باتوجه‌به این که این چراغ‌ها از طرح و مدل‌های متنوعی برخوردار نیستند و با کاربرد پنل روکار و توکار هم آشنا شدید، متوجه شدید که معمولا از پنل LED بیشتر استفاده می‌شود و کاربردی‌تر است. انواع این چراغ‌ها عبارت‌اند از:

چراغ توکار بدون تریم یا باز

این چراغ‌ها دارای قاب حاشیه ‏و تریم نیستند. می‌توانند نور بسیار زیادی را هم منتشر کنند و بیشتر برای فضاهای بزرگ مناسب است. البته آلودگی نوری و خیرگی در این چراغ‌ها هم امکان دارد.

چراغ‌های توکار قاب‌دار

این مدل چراغ‌ها با قاب و تریم به‌دور پنل‌ها ساخته می‌شوند که لامپ درون آن جای می‌گیرد. از خیرگی نور هم جلوگیری شده و به نور لامپ اضافه می‌شود. قسمت داخل این چراغ‌ها به رنگ تیره و دورتادور آن هم شیاردار طراحی شده است.

چراغ توکار اسلات دار

این مدل چراغ دارای حاشیه مسطحی است که درست با سقف یا دیوار هم سطح قرار می‌گیرد. در این چراغ‌ها نور توسط قسمت مرکزی پنل به اطراف منتشر می‌شود. می‌توان آن را جابه‌جا کرده و تا ۳۵ درجه تنظیم کرد.

چراغ توکار چرخان یا تنظیم شونده

یکی دیگر از مدل‌های چراغ دکوراتیو توکار مدل چرخان یا تنظیم شونده است که با چرخاندن سر چراغ می‌توان به‌طرف موردنظر نور را هدایت کرد. یک حاشیه یا قالب نازکی برای آن طراحی شده و هم سطح نصب می‌شوند.

چراغ توکار دفنی

به این نوع چراغ‌های توکار روشنایی دیوار و زمینی هم گفته می‌شود که می‌توان آن را در کف زمین، راه‌پله‌ها و نماها نصب کرد موجب زیبایی فضای اطراف شده و نور اذیت‌کننده‌ای ندارد.

چراغ توکار وال واشری

این مدل چراغ دیواری‌ها به صورت قابل تنظیم و چرخان تولید شده و یک رقیب برای مدل‌های روکار محسوب می‌شوند. در نورپردازی‌ها به شکل دیواری مورداستفاده قرار می‌گیرد. این چراغ با مخفی‌شدن در دل دیوار و کف یک نورپردازی رنگی بسیار زیبا و شیک منتشر می‌کند. در این مکان هم کاربرد پنل روکار و توکار کاملا مشخص است.

چراغ توکار پارکینگی

این چراغ‌ها هم در پارک‌های سرپوشیده بدون سقف، پارکینگ ساختمان‌های شخصی و در فضاهای عمومی استفاده می‌شود. از این چراغ‌ها بیشتر برای ایجاد امنیت و آرامش، زیباسازی محیط، مشخص‌کردن جزئیات و کاهش تصادف استفاده می‌شود.

چراغ توکار استخری

این مدل چراغ هم دسته‌بندی‌های مختلفی دارد. زیرا بعضی از آنها داخل استخر و بیرون آن نصب می‌شود. پس هنگام خرید باید دقت زیادی کرد. چرا که چراغ‌های توکار باید ضد آب و رطوبت باشند که خراب نشوند.

تفاوت کاربرد چراغ پنلی روکار و توکار

مهم‌ترین مسئله‌ای که در امر نورپردازی و انتخاب کالای روشنایی برای مکان‌های مختلف باید در نظر گرفت، ارتفاع سقف است. اگر می‌خواهید برای مکانی که دارای سقف بلندی است، نورپردازی انجام دهید، باید به کاربرد پنل روکار و توکار توجه کرده و پنل ال‌ای‌دی سقفی روکار را تهیه کنید. زیرا ارتفاع فریم پنل موجب نزدیک‌شدن منبع نور به زمین می‌شود و اندازه نور منتشر شده بیشتر می‌شود.

اما اگر ارتفاع سقف مکان موردنظر کم است، از پنل‌های سقفی توکار استفاده کنید تا هم نور یکنواختی در محیط منتشر شود  و هم بتوانید از زیبایی آن لذت ببرید. پس به‌راحتی می‌توان این چراغ‌ها را سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی هماهنگ کرد.

چراغ پنلی روکار بهتر است یا توکار؟

نمی‌توان به‌درستی یا قاطعیت گفت که کدام بهتر است. زیرا از لحاظ ویژگی به هم شبیه هستند و گاهی به‌جای هم کاربرد دارند. این دو چراغ از لحاظ فنی مانند: جنس بدنه، مصرف انرژی، فناوری خنک‌کردن، رفع حرارت و دوام با هم تفاوتی ندارند. اما طبق سیم‌کشی‌های ساختمان و سبک دکوراسیون داخلی می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

طراحان باتوجه‌به کاربرد پنل روکار و توکار برای ساخت و تولید پنل‌های روکار دست بازتری دارند و می‌توانند مدل و طرح‌های گوناگونی را با فریم عرضه کنند. پنل‌های سقفی توکار بیشتر  به شکل‌های دایره طراحی شده و تنوع خاصی ندارند و امکان اجرای طرح‌های ویژه توسط این پنل‌ها وجود ندارد. برای ایجاد نورپردازی خاص باید از چراغ‌های خطی استفاده کنید.

مقایسه محل نصب چراغ پنلی توکار و روکار

تفاوت‌ اصلی این دو چراغ‌ها محل نصب آن‌ها است. چراغ‌های توکار در زمان نصب، بدنه آن‌ها دیده نمی‌شود؛ زیرا در فضای داخلی سقف نصب می‌شوند که فقط هاله نور از این پنل‌ها دیده می‌شود. ولی در چراغ‌های روکار بدنه چراغ در محل نصب مانند سقف قابل دید است. طراحی فریم چراغ‌های پنلی روکار از مدل‌های توکار اهمیت زیادی دارد.

کاربرد پنل روکار و توکار در چراغ‌های دکوراتیو

چراغ‌های دکوراتیو روکار یک نورپردازی یکنواختی دارند و پنل مدل روکار ‌smd نور یکسانی را فراهم می‌کند.

مزایای پنل ‌smd مدل روکار این است که بازده بالا، طول عمر زیاد و نور آرامش بخشی را منتشر می‌کند.

هیچ منبع نوری به جز پنل ال‌ای‌دی این مزیت را ندارد.

در چراغ‌های دکوراتیو توکار مدل ال‌ای‌دی بهترین و مناسب‌ترین پنل برای نورپردازی در این نوع چراغ‌ها محسوب می‌شود.

مصرف انرژی بسیار با صرفه‌ای دارد و دارای نور مناسب و یکسانی است.

روشنایی این پنل‌ها با معماری داخلی مدرن هماهنگ می‌شود و یک حس مدرنیته به فضا می‌دهد.

کاربرد این محصولات در ساخت پنل‌های ال‌ای‌دی در چند سال گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است.

لامپ ال‌ای‌دی سقفی یکی از آخرین فناوری‌هایی است که به طور گسترده استفاده می‌شود و کاربردهای زیادی داشته و پرطرفدار محسوب می‌شود.

کلام پایانی

امروزه با افزایش مصرف انرژی برق و بالارفتن قیمت‌ها، همه افراد به دنبال تهیه چراغ‌هایی مقرون‌به‌صرفه برای مکان‌های مختلف خود هستند. با دانستن کاربرد پنل روکار و توکار و آشنایی با انواع آن‌ها می‌توان چراغ‌هایی که مصرف کمتر و بازدهی بیشتری داشته باشند را انتخاب کرد.برای تهیه آنها میتوانید از فروشگاه لوستر اقدام نمائید.

| راه های ارتباطی با ایران لوستر |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *