وبلاگ

آشنایی با مشخصات و انواع چراغ های ریلی دیواری

چراغ دیواری ریلی|ایران لوستر

چراغ دیواری ریلی چیست ؟

چراغ دیواری ریلی چیست ؟ این ابزار یکی از وسایل مخصوص نورپردازی و یکی از انواع چراغ های دکوراتیو است که در بیشتر ساختمان‌ها استفاده می‌شود. چرا که استفاده آن بسیار اقتصادی است.

این مدل چراغ‌ها طوری طراحی می‌شوند که نیاز به سیم‌کشی جداگانه ندارند. زیرا چراغ‌ها معمولا در یک مسیر قرار گرفته و اجرا می‌شوند و انرژی خود راهم از سیم‌کشی‌های داخل ریل تامین می‌کنند. با استفاده از چراغ دیواری ریلی می‌توان روی سقف، دیوار و سطح‌های مختلف با تغییر جهت تابش نور، نورپردازی بسیار زیبا و مدرنی را ایجاد کرد.

استفاده از چراغ ریلی‌ ها روش‌های جدیدی برای تامین نور مکان‌هایی مانند: اداره‌ها، نمایشگاه‌ها و مکان‌های تجاری با معماری ویژه‌ هستند.

این چراغ‌ها مجموعه بزرگی از شکل‌ها و سبک‌های متنوع هستند که می‌توانند با هر طرحی در نورپردازی هماهنگ شوند. این چراغ‌های ریلی زیبا در دو نوع کابلی و مگنتی در بازار وجود دارند.

| در اینستاگرام به ایران لوستر سر بزنید |

انواع چراغ دیواری ریلی

این مدل چراغ‌ها کاربردهای بسیار شیک و زیبایی دارند و همه‌کاره هم نامیده می‌شوند. نصب این چراغ‌ها بسیار راحت بوده و باکمترین تغییر برای نصب در دیوار و سقف اجرا می‌شوند.

این چراغ‌ها دارای انواع مختلفی با کاربردهای متفاوت هستند که عبارت‌اند از:

  • چراغ دیواری ریلی سقفی

این مدل چراغ را آویز یا تعلیق هم می‌نامند و از انواع چراغ‌های روشنایی محسوب می‌شوند. این ابزار معمولا با زنجیر یا بند از یک میله فلزی آویزان می‌شوند.

از این چراغ‌ها به‌صورت چندتایی استفاده می‌کنند که در یک خط مستقیم و در جاهایی مانند روی میزهای آشپزخانه و یا سرویس‌های غذاخوری به کار برده می‌شوند.

  • چراغ دیواری ریلی

این چراغ‌های روشنایی را هم روکار و هم توکار مورداستفاده قرار می‌دهند. گزینه بسیار مناسبی برای خانه، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها هستند.

با نصب این چراغ دیواری ریلی و کاربردی‌های آن در مکان‌هایی مانند: نمایشگاه‌ها موجب جلوه بیشتر آثار هنری و دیگر محصولات هم می‌شوند.

  • چراغ دیواری ریلی

    این مدل چراغ‌ها از بهترین نوع چراغ‌های ریلی محسوب می‌شوند. در این نوع چراغ‌ها از لامپ‌های مختلفی از ال ای دی استفاده می‌شود.

از این نوع چراغ ریلی برای روشن‌کردن راهروها و قسمت‌های دیگر خانه استفاده می‌شود.

  • چراغ دیواری ریلی خرطومی

چراغ های خرطومی بسیار باکیفیت بوده و روی ریل‌های مختلفی نصب می‌شوند. این چراغ‌ها از بخش‌های ریل، بدنه و خرطوم تشکیل شده‌اند و از آن برای زیبایی و جلوه بیشتر برای فضاها استفاده می‌کنند.

این چراغ‌ها در رنگ‌های مشکی، سفید و کرم در بازار وجود داشته که قیمت بالایی هم دارند. از این مدل تزئین مغازه‌ها نیز استفاده می‌کنند.

مزایای نورپردازی چراغ دیواری ریلی

چراغ‌های ریلی در نورپردازی بسیار منعطف هستند، البته از نظر جسمی انعطاف‌پذیر نیستند؛ اما می‌توان شعاع نور این چراغ‌ها را به هر طرف که مایل بودید، هدایت کنید. این چراغ‌ها می‌توان به‌راحتی از ریل جدا کرد.

نورپردازی با این چراغ‌های زیبا مزایای دیگری هم دارد که عبارت‌اند از:

  • نصب آسان و راحت

یکی از بهترین و مهم‌ترین مزایای این چراغ‌ها در نصب‌شدن راحت آن است. با این مدل چراغ‌ها می‌توان نور اتاق یا هر مکان دیگری را به طور شگفت‌انگیزی زیاد کرد، بدون این که در سقف برشی ایجاد شود و یا کار سخت الکترونیکی انجام شود.

  • همه‌کاره بودن

از این چراغ‌ها می‌توان در بیشتر مکان‌ها استفاده کرد. مثلا برای روشن‌کردن اتاق نشیمن، راهرو های تاریک و یا دفتر کار و حتی برای جلوه‌دادن و برجسته نشان‌دادن آثار هنری و عکس‌های عزیزان نیز می‌توان از آن استفاده کرد. پس در همه‌جا می‌توان از آن بهره برد.

  • تنظیم جهت نورپردازی چراغ دیواری ریلی

با روش نورپردازی با استفاده از این چراغ دیواری ریلی می‌توانید، خیلی راحت و سریع مکان‌های خود را روشن کنید. مثلا اگر مکان میز ناهارخوری تغییر پیدا کند، با عوض‌کردن جهت این چراغ‌ها می‌توان محیط موردنظر را روشن کرد.

  • لامپ های ال ای دی برای چراغ دیواری ریلی

برای انتخاب لامپ‌های  این چراغ‌های ریلی، بهترین گزینه استفاده از لامپ‌های LED است. کارشناسان نورپردازی هم در استفاده از این مدل‌، این لامپ‌ها را بسیار توصیه می‌کنند.

این مدل لامپ‌ها برای این که یک اثر هنری را جلوه بیشتری دهند، بسیار مناسب هستند، دارای حرارت کمی بوده و آسیبی به آثار هنری وارد نمی‌کنند.

  • چراغ دیواری ریلی مناسب ابعاد منزل

چراغ دیواری ریلی در طول‌های مختلف 2، 4، 6 و 8 فوت در بازار وجود دارند. می‌توان طبق سلیقه این طول را اضافه یا کم کرد.

برای مکان‌هایی که سقف آن کوتاه است، از مدل سر شیک و کوچک استفاده می‌شود و برای سقف‌های بلند از سرهای بزرگ استفاده می‌کنند.

اجزای اصلی چراغ دیواری ریلی

باتوجه‌به توضیحاتی که در مورد چراغ‌های ریلی و انواع آن داده شد، حالا باید به سراغ قسمت‌های مهم و اصلی این چراغ‌ها رفت که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • لامپ ریلی
  • پایه چراغ
  • ریل چراغ

کاربرد چراغ دیواری ریلی

این چراغ‌ها با تمام ویژگی‌هایی که دارند، کاربردهای فراوانی هم دارا هستند. گفته شد که از این مدل چراغ‌ها در همه نوع مکانی می‌توان استفاده کرد.

اما کاربرد این چراغ‌ها در مکان‌هایی که سقف بلندی دارند، بسیار مشخص و کاربردی است.

زیرا اندازه و ارتفاع سقف یکی از عناصر مهم در نورپردازی محسوب می‌شود. در مکان‌هایی که سقف‌های کوتاه دارند می‌توان از مدل‌های لوسترها و لامپ‌ها استفاده کرد.

برای این که از نورپردازی چراغ دیواری ریلی استفاده کنید، باید ابتدا به‌شدت و میزان نور، اندازه ریل‌ها و هزینه‌ای که می‌خواهید برای نورپردازی صرف کنید، توجه کنید.

البته باید رنگ و مکان قرارگرفتن را هم موردتوجه قرار داده و این که از چه نوع لامپ‌هایی هم می‌خواهید، استفاده کنید.

در چه مواردی از چراغ دیواری ریلی استفاده نمی‌شود؟

در مورد این چراغ‌های نورپردازی گفته شد که در بیشتر مکان‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و محدودیتی هم ندارد. البته در بعضی مواقع نیاز به استفاده از این مدل چراغ‌ها نیست، مواردی که عبارت‎اند از:

  • از نصب‌کردن این مدل چراغ‌های ریلی در فضاهایی که با بازشدن پنجره و درب ورودی ایجاد مزاحمت می‌کند، باید خودداری کرد.
  • انواع محیط‌ها و اتاق‌هایی که سقف‌های کوتاه دارند، مناسب این مدل نورپردازی نیستند.
  • از چراغ دیواری ریلی به‌عنوان یک روشنایی اصلی نمی‌توان بهره برد و نوعی روشنایی تاکیدی محسوب می‌شود.
  • در محیط‌هایی که سنتی و رسمی هستند، هم گزینه مناسبی نیست. این مدل چراغ‌ها ریلی در فضاهای مدرن بیشتر توازن ایجاد می‌کنند.

دلایل استفاده از چراغ دیواری ریلی

چراغ‌های ریلی نوعی نورپردازی مدرن محسوب می‌شوند و کاربردهای زیادی در مکان‌های مختلفی مانند: فروشگاه‌ها و گالری و نمایشگاه‌ها دارند.

حالا باید دانست که به چه دلیل باید از این نوع نورپردازی‌ها استفاده کنیم:

  • این چراغ‌ها به دلیل مدرن بودن یک گزینه مناسبی برای خانه‌های بازسازی شده‌ هستند.
  • از این مدل چراغ برای تمرکز روی یک اثر هنری و یا پیشخوان آشپزخانه و یا فضاهایی که دوست دارید، استفاده کنید و هر زمان می‌توانید نقطه تابش آن را تغییر دهید.
  • این چراغ‌های ریلی همه‌کاره محسوب می‌شوند و در هراندازه و شکلی می‌توان از آن‌ها در مکان‌های خود استفاده کرد.
  • با انتخاب چراغ‌های ریلی می‌توانید از رنگ سفید استفاده و چراغ ریلی را با رنگ سفید سقف استتار کنید.

نورپردازی چراغ دیواری ریلی Wall Grazing

در نورپردازی چراغ دیواری ریلی، نحوه نصب و اجرای نورپردازی به این صورت است که فاصله ریل با سطح دیوار و چگونگی نورپردازی با هم فرق دارند. در این مدل نورپردازی فاصله ریل با دیوار یا چراغ ریلی، به حداکثر 30 سانتی‌متر می‌رسد. اگر فاصله کم باشد، بافت‌ها و ناهمواری‌هایی که در روی دیوار است، مشخص‌تر و تأکید می‌شود.

در نورپردازی Wall  grazing معمولا روی سطح روشن و صاف به کار گرفته می‌شود و نورپردازی Wall grazing برای سطح‌هایی که صاف و متوازن نیستند، بهره می‌برند. بیشتر روی ترسناک کردن و ایجاد سایه ترسناک در فضا به کار برده می‌شود.

برای این که نورپردازی دیواری با چراغ دیواری ریلی را اجرا کنید، باید توجه کنید که دیوار روشن و ناهموار نباشد که ایراد و مشکل دیوار مشخص‌تر شود. پس برای پوشش نور روی دیوار باید فاصله چراغ ریلی را بیشتر کرد.

برای دیوارهایی که ارتفاع 3 متر دارند، باید ریل و چراغ‌ها را در فاصله 90 تا 120 سانتی‌متری نصب کرد تا فضای بیشتری از دیوار را نور پوشش دهد.

سخن پایانی

برای نورپردازی، چراغ‌های ریلی موجب روشنایی بیشتر و به‌صرفه‌تری خواهند بود. اگر با رعایت اصول فنی نصب و اجرا شود، نور نامناسب و خیرگی و حتی روشنایی آزاردهنده نخواهد داشت.

پس باید دانست که برای نصب چراغ دیواری ریلی فاصله چراغ تا دیوار بین 45 سانتی‌متر تا 1 متر است. اما سپردن این کار به یک متخصص قطعا گزینه بهتری است.

|  راه های ارتباطی با ایران لوستر  |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *