وبلاگ

چراغ آویز اتاق‌ خواب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد ؟

چراغ آویز اتاق خواب

بهترین و مناسب‌ترین مکانی که هر فردی می‌تواند ساعاتی از روز را در آن به آرامش سپری کند، اتاق‌خواب‌ است. این مکان‌ یک محیط عالی برای استراحت محسوب می‌شود که موجب می‌شود، استرس از انسان‌ها دور شود. پس زمان زیادی را باید برای تزیین و زیباسازی آن اختصاص داد.

شاید نورپردازی اتاق‌خواب برای خیلی از افراد مهم به نظر نرسد؛ ولی یک ایده کار مفید و ضروری محسوب می‌شود که در کیفیت خواب افراد بسیار تاثیرگذار است.

یکی از المان‌هایی که برای نورپردازی اتاق‌خواب استفاده می‌شود، چراغ آویز اتاق خواب است که در این مقاله توضیحاتی را در مورد این المان‌ها می‌دهیم.

چرا نورپردازی اتاق‌خواب‌ها اهمیت دارد؟

به دلیل اینکه تنها مکانی است که انسان می‌تواند دور از تنش و اضطراب لحظاتی را به‌راحتی استراحت کند. پس نورپردازی این مکان می‌تواند آن را به یک فضای مناسبی برای استراحت، مطالعه و خواب تبدیل کند.

در این مکان‌ها باید از نورهای استفاده شود که قابل‌حمل باشد و از روشنایی‌هایی بهره ببرد که برای انجام کارهای روزمره نور مناسبی را انتشار دهد.

با یک نورپردازی مناسب و ایده‌آل در این مکان‌ها می‌توان اتاق‌خواب را یک محیط کاربردی و حتی چند منظور تبدیل کرد که می‌تواند یک انرژی و حس متفاوتی را انتقال دهد. چراغ آویز اتاق‌ خواب یکی از نمونه المان‌هایی است که مناسب اتاق‌خواب‌ها محسوب می‌شود.

| در اینستاگرام به ایران لوستر سر بزنید |

اصول نورپردازی اتاق خواب

به همان میزان که زیبایی و تزیین در دکوراسیون اتاق‌خواب مهم تلقی می‌شود، نورپردازی و روشنایی نیز برای حفظ سلامتی روح و روان و حتی سلامت چشم‌ها دارای اهمیت است.

در ادامه نکاتی که برای نورپردازی و استفاده از چراغ آویز مناسب اتاق‌خواب لازم است را بیان می‌کنیم.

نکات مهم در انتخاب نورپردازی اتاق‌خواب‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

دقت به‌اندازه و ساختار اتاق‌خواب‌ها

اولین نکته‌ای که در انجام نورپردازی اتاق‌خواب‌ها باید به آن توجه کرد، ابعاد و اندازه اتاق موردنظر است. معمولا میزان فضایی که در دسترس است، تعیین می‌کند که از چه نوع پردازی باید استفاده شود.

توجه به سبک دکوراسیون

برای اینکه بتوان یک نوپردازی مناسبی برای اتاق‌خواب انجام داد، باید به طراحی و سبک دکوراسیون داخلی اتاق‌خواب توجه کرد تا بتوان یک روش مناسبی برای نورپردازی با چراغ آویز اتاق‌خواب را انجام داد.

مثلا در یک اتاق‌خواب که سبک مدرن و مینیمال وجود دارد، باید از نورها و ابزار نورپردازی مدرن، لایت و شیک استفاده کرد.         اگر دارای سبک سنتی باشد، باید از نورپردازی، چراغ آویز و تجهیزات متفاوتی استفاده کرد.

اندازه نور طبیعی موجود در اتاق‌خواب

نکته دیگری که باید به آن در نورپردازی اتاق توجه کرد، میزان نور طبیعی است که در اتاق‌ها وجود دارد.

باید دانست که چقدر اتاق‌خواب‌ها نورگیر بوده و یا پنجره‌ها به چه صورتی هستند، تا چه ساعتی نور طبیعی در اتاق منتشر می‌شود که بتوان با ترکیب نور طبیعی و مصنوعی توسط چراغ آویز اتاق‌خواب یک نورپردازی ایده آل ایجاد کرد.

رنگ دیوار و اتاق‌خواب

نکته دیگری که باید در نورپردازی اتاق‌خواب‌ها به آن توجه کرد، رنگ استفاده شده در این محیط‌ها است. زیرا نورها می‌توانند به طریقی مکمل رنگی اتاق‌خواب‌ها شوند و بسته به پالت رنگی که روشن یا تیره و حتی خنثی می‌توان اندازه و شدت نور را متفاوت اجرا کرد.

ویژگی‌های چراغ آویز اتاق‌خواب

کالاها و ابزارهایی که برای نورپردازی در دکوراسیون‌های داخلی اتاق‌خواب استفاده می‌شوند، دارای اهمیت زیادی هستند؛ زیرا محیطی برای استراحت جمع‌کردن انرژی دوباره محسوب می‌شوند.

پس باید به ویژگی‌های چراغ آویز مناسب اتاق‌خواب بیشتر دقت کرد.

ویژگی‌های مهم برای انتخاب بهترین چراغ آویز شامل موارد زیر می‌شوند:

داشتن کیفیت

به‌جز وسایلی که برای دکوراسیون اتاق‌خواب، آشپزخانه و… استفاده می‌کنید که دارای اهمیت هستند، کالاهایی که برای نورپردازی این محیط‌ها هم استفاده می‌کنید، باید دارای کیفیت مناسبی باشند که بتوان به مدت طولانی از آن‌ها استفاده کرد. پس قبل از خرید چراغ آویز اتاق‌خواب دقت کنید که نور زیادی که از لامپ منتشر می‌شود به مواد و لوستر یا خود چراغ آسیبی نزند.

می‌توان گفت محصولات یا لوسترهایی که برای اتاق‌خواب که از شیشه و کریستال ساخته و تولید شده‌اند، دارای کیفیت بهتری نسبت به دیگر متریال‌ها هستند. باید در زمان دست‌زدن به این چراغ‌ها هیچ زبری و خشنی احساس نشود. به نظر می‌رسد محصولات چراغ آویز اتاق خوابی که از متریال شیشه باکیفیت طراحی شده‌اند، محصولات مناسبی برای اتاق‌خواب‌ها هستند.

ظرافت در طراحی

لوستر یا چراغ آویز باید ظرافت و طراحی داشته باشد که برای اتاق‌خواب‌ها مناسب باشد. اگر می‌خواهید اتاق‌خواب با تمام جزئیات خوب جلوه کند، باید لوستر یا چراغ آویزی انتخاب کنید که بهترین هماهنگی را با فضای اتاق‌خواب شما داشته باشد.

طراحی عملکردی

از دیگر ویژگی‌هایی که یک چراغ آویز اتاق‌خواب باید داشته باشد کاربردی‌بودن آن‌ها است که از مهم‌ترین ویژگی یک لوستر یا چراغ آویز محسوب می‌شود. زیرا نور لازم را تامین کرده و مکان را به‌دلخواه فرد روشن می‌کند. باید به این نکته کاربردی در مورد چراغ‌ها توجه کرد که بتوان به‌راحتی نور را به سطحی که می‌خواهیم نورپردازی کنیم به‌راحتی تنظیم کرد.

راحتی در تمیزکردن

اگر چراغ آویز اتاق‌خواب از مدل آویزان از سقف باشد، تمیزکردن آن کمی سخت و خطرناک می‌شود. بهتر است از لوسترهای یا چراغ‌هایی استفاده شود که مانند لوسترها و چراغ‌های دیگر نقاط خانه بتوان آن‌ها را به‌راحتی تمیز کرد و نظافت آن باعث خستگی نشود.

| درباره ایران لوستر بیشتر بدانید |

نورپردازی ایده آل اتاق خواب

به دلیل اینکه اتاق‌خواب‌ها دارای سبک‌ها و خصوصیات متفاوتی هستند، نورپردازی در آن‌ها هم متنوع است. در اتاق‌خواب‌ها می‌توان سه نوع نورپردازی که شامل: نورپردازی تاکیدی، محیطی و وظیفه‌ای می‌شود را استفاده کرد.

در نورپردازی محیطی، کاربرد و عملکردهایی شبیه به نور خورشید دارد که تمامی محیط اتاق نورانی می‌شود. در نورپردازی تاکیدی معمولا بعضی از ویژگی‌های بصری را جلوه می‌دهد و حتی آن را برجسته می‌کند با این نورپردازی می‌شود به‌راحتی یک مطالعه سبک و راحت در رختخواب انجام داد.

به دلیل اینکه اتاق‌خواب‌ها مکان استراحت و تمدد اعصاب است و باید نورپردازی آن منعکس شود در بیشتر اتاق‌خواب‌ها از چراغ آویز اتاق‌ خواب در سرتاسر اتاق در کنار چراغ‌های ضروری استفاده می‌شود. این کار نباید از خلاقیت شما جلوگیری کرده و نباید از نورپردازی‌های هوشمندانه شانه خالی کنید. چراغ کنار تخت بسیار کاربردی بوده به حال و هوای مناسبی برای خواب تنظیم می‌کند.

 مهم‌ترین ابزار و تجهیزاتی که در نورپردازی اتاق‌خواب‌ها به کار می‌روند

در نورپردازی‌های اتاق‌خواب‌ها می‌توان از ابزار زیادی استفاده کرد. این ابزار و چراغ آویز اتاق‌ خواب که در بیشتر اتاق‌خواب‌ها می‌توان از آن استفاده کرد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • انواع دیوارکوب‌های تزیینی با نورهای ملایم
  • چراغ‌های پایه‌دار و ایستاده
  • انواع چراغ‌های دیواری و رومیزی
  • انواع لوستر سقفی و دیواری
  • نورهای مخفی سقف و کناف‌های نوری
  • نورها و روشنایی‌های آینه‌ای
  • ریسه‌های نوری
  • چراغ‌های زاویه‌دار، چراغ‌های رومیزی در دو طرف تختخواب
  • چراغ‌های سقفی با رنگ و طرح‌های متنوع
  • آباژور
  • چراغ آویز قابل‌تنظیم

کلام پایانی

در زمان اجرای نورپردازی توسط چراغ آویز اتاق‌ خواب و دیگر المان‌های روشنایی باید به ابعاد اتاق‌خواب توجه کنید و وسیله‌ای را انتخاب کنید که تمام اتاق را به‌خوبی روشن کند. در نورپردازی اتاق‌خواب می‌توان از ترکیب نورهای محیطی، تزیینی و کاربردی مصنوعی هم بهره برد. پس همان‌طوری که زیبایی در اتاق‌خواب‌ها اهمیت دارد، نورپردازی و روشنایی آن در سلامت افراد هم بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *