وبلاگ

لامپ ادیسونی چیست؟ بررسی تاریخچه، کاربرد، مزایا و معایب

لامپ ادیسونی چیست

جریان الکتریکی کاربرد های فراوانی در صنایع مختلف دارد. زیرا امروزه بدون برق بیشتر مشاغل کارایی ندارند. کمترین کارایی این جریان، ایجاد روشنایی است. لامپ‌ها هم تولیدکنندگان نور و روشنایی هستند و یک چشمه نور مصنوعی محسوب می‌شوند. باتوجه‌به ساختاری که دارند، قابلیت تبدیل انرژی به نور یا روشنایی را دارند. امروزه این لامپ‌ها دارای تنوعی زیادی در بازار هستند. اما می‌خواهیم در این مقاله بدانیم که لامپ ادیسونی چیست؟ و چه کاربرد و ویژگی‌هایی دارد.

بررسی تاریخچه ساخت لامپ ادیسونی

زمانی که ادیسون و همکارانش روی روش روشنایی مصنوعی کار می‌کردند، ابتدا کربن و سپس پلاتین را آزمایش کردند و در آخر فیلامنت‌های کربن را به دلیل قیمت پایینی که دارد، انتخاب کردند. در اکتبر 1879 تیم ادیسون لامپ‌های فیلامنت کربنی را تولید کردند که 14.5 ساعت روشن می‌ماند. آزمایش برای روشنایی بیشتر ادامه پیدا کرد تا با استفاده از بامبو روشنایی این لامپ‌ها تا 1200 ساعت بیشتر شد. بعدها ادیسون از پمپ خل استفاده کرده و هوا را از داخل لامپ خالی کرد.

برای لامپ‌ سرپیچ طراحی کرد که با متصل‌شدن به لامپ و منبع برق ثابت باقی می‌ماند. در این لامپ‌ها روشنایی از گرما تولید می‌شود؛ یعنی جریان برق از یک‌رشته فلزی نازک داخل حباب رد می‌شود و رشته را گرم می‌کند تا رشته نور تولید کند. روش کارکردن این لامپ‌ها راحت بوده و حتی نور خوبی هم تولید می‌کند. ساخت آن‌ها ارزان و با انرژی‌های Ac و Dc هم سازگاری دارد. امروزه به‌عنوان یک عنصر در دکوراسیون و فضاهای مختلف استفاده می‌شود. با ترکیب تکنولوژی جدید و قدیم لامپ‌هایی به نام لامپ ادیسونی تولید شد که در طبقه لامپ‌های ال‌ای‌دی قرار گرفته است.

 | در اینستاگرام به ایران لوستر سر بزنید  |

لامپ ادیسونی چیست؟

با اختراع لامپ‌های رشته‌ای توسط ادیسون، نور و روشنایی در همه فضاها یک عنصری محبوب محسوب می‌شد. البته مدتی است که دیگر از این نوع لامپ‌ها به دلیل مصرف برق بالا استفاده نمی‌شود و به‌جای آن لامپ‌های ادیسونی یا فیلامنتی رایج شده است که در دکوراسیون‌های داخلی و فضاهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اما کاربرد لامپ ادیسونی چیست؟ ابن لامپ در واقع نوعی لامپ رشته‌ای دکوراتیو است که به دلیل ظاهر خوب و جذابی که دارد، در تزئینات دکوراسیون‌های داخلی استفاده می‌شود. نور این لامپ‌ها چشم را اذیت نمی‌کند و حتی می‌توان به‌راحتی رشته‌های لامپ را در داخل حباب تماشا کرد. این لامپ‌ها یک ایده نو در بخش نورپردازی است. یعنی برگشت لامپ‌های تنگستن رشته‌ای و به‌وجودآمدن لامپ‌های فیلا منتی است که به نام لامپ‌های ادیسونی یا چراغ‌های ادیسونی معروف هستند. این لامپ‌ها از نوع جدید لامپ‌های LED هستند که با ترکیب تکنولوژی قدیم و جدید به بازار راه پیدا کرده‌اند. این لامپ‌ها به دلیل نور آفتابی که دارند، در طراحی و زیباسازی آتلیه‌ها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها و مراکز خرید بیشتر استفاده می‌شوند.

ویژگی و کاربرد لامپ‌های ادیسونی

رشته‌های فیلامنتی لامپ‌هایی هستند که از رشته‌هایی که دارای دمای رنگ 2200 کلوین هستند ساخته شده  شبیه لامپ‌های قدیمی هستند. اما این لامپ‌ها مصرف انرژی بهینه‌تری نسبت به لامپ‌های قدیمی دارند. البته طول عمر بسیار زیادی را هم دارا هستند. این لامپ‌ها در شکل‌های متنوع تولید می‌شوند که باعث شده این لامپ‌ها جذاب و زیبا به نظر بیایند. لامپ‌های ادیسونی و حتی لوستر ادیسونی و مورد استفاده در آباژور ایستاده می‌تواند، جایگزین لامپ 60 وات رشته‌ای شود.

در ساخت این لامپ‌ها علاوه بر رشته‌های فلزی از چراغ‌های LED هم برای ایجاد نور بهره برده می‌شود. رنگ لامپ در بیشتر لامپ‌ها به رنگ قهوه‌ای است و ظاهری رویایی و کلاسیک در محیط ایجاد می‌کند. در مکان و فضاهای هنری که نیمه تاریک هستند و یا فضاهای کلاسیک استفاده از این لامپ‌ها مناسب است. حالا سوال این است که طرح لامپ ادیسونی چیست؟ این لامپ‌ها در طرح و شکل‌های متنوعی ساخته می‌شوند. طرح‌های این لامپ‌ها شامل: طرح شمعی، اشکی، ستاره‌ای، استوانه‌ای و … هستند.

مزایا و معایب خرید لامپ ادیسونی چیست؟

گفته شد که این لامپ‌ها از قدیمی‌ترین نوع لامپ‌ها محسوب می‌شود. دلیل ارزان بودن لامپ ادیسونی چیست؟ داشتن ظاهر زیبا و مصرف بهینه موجب قیمت ارزان  آن شده و افراد بیشتری خواهان خرید آن هستند. البته امروزه با پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی‌های مختلف صورت‌گرفته و لامپ‌هایی از نوع SMD و LED به دلیل مصرف کمتر برق بیشتر تمایل به استفاده از آن دارند؛ ولی همچنان استفاده از لامپ‌های ادیسونی پابرجا است.

مزایای استفاده از لامپ ادیسونی در محیط‌های مختلف با دکوراسیون داخلی متنوع شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نسبت به مدل‌های جدید پرنورتر هستند.
  • دارای قیمت ارزان‌تری هستند؛ زیرا هزینه ساخت کمتری دارند.
  • با فشار کلید برق سریع روشن می‌شوند.
  • در برابر لامپ‌های LED و فلورسنت دارای رنگ گرمی هستند.
  • با نصب در یک اتاق کوچک دما ا تا 2 درجه گرم‌تر می‌شود.
  • با به‌کاربردن رئوستات نور را می‌توان به‌راحتی کم‌وزیاد کرد.

 | درباره ایران لوستر بیشتر بدانید  |

معایب استفاده از لامپ‌های ادیسون

معایب استفاده از لامپ ادیسونی در انواع فضاها با کاربردهای مختلف شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استفاده در فصل تابستان باعث گرم‌شدن محیط می‌شود.
  • لامپ‌های پرمصرفی هستند.
  • به دلیل طراحی مقاومی که ندارند سریع شکسته می‌شوند.
  • حدود 1000 ساعت کارکرده و عمر کوتاهی دارند.
  • نوسانات برق بر عملکرد آن موثر است.

نکته: اگر به دنبال یک لامپ دکوراتیو که مصرف کمتر برق و طول عمر بیشتری هم داشته باشد، هستید، از لامپ‌های دکوراتیو فیلامنتی ادیسونی استفاده کنید. البته قیمت آن کمی بیشتر است و در بیشتر چراغ‌های آویز تزئینی و لوستر آویز استفاده می‌شود.

انواع لامپ ادیسونی چیست؟

این لامپ‌های زیبا در مدل‌های مختلف تولید می‌شود؛ ولی از لحاظ کارکرد به هم شبیه هستند. این لامپ‌ها از نظر شکل و ظاهر به چهار دسته تقسیم می‌شوند که شامل لامپ ادیسونی، شمعی، اشکی، حبابی، گلابی هستند. شکل جدید لامپ ادیسونی چیست؟ این لامپ‌ها امروزه در شکل‌های متنوع‌تری تولید شده‌اند که در طرح‌های ستاره، قلب، طرح توت‌فرنگی و لامپ ادیسونی چندضلعی هستند.

نمونه‌ای از این لامپ‌ها در رشته‌های نوری که درون حباب قرار گرفته‌اند هم شامل: لامپ ادیسونی، مارپیچ، خطی، رشته‌ای و شعله سوسوزن هستند. حباب لامپ‌های ادیسونی خاکستری و شفاف است و رنگ‌های آن می‌تواند طلایی، نقره‌ای، مشکی، بی‌رنگ و یا قهوه‌ای روشن باشد. تنوع بسیار زیادی در بازار دارند که باتوجه‌به کاربرد آن‌ها می‌توانید، انتخاب کنید.

کاربرد لامپ ادیسونی در دکوراسیون‌ها

نورپردازی با هر وسیله‌ای در دکوراسیون‌های داخلی بسیار اهمیت دارد و از عناصر اصلی محسوب می‌شود. زیرا اگر بهترین چیدمان را در مکانی انجام دهید؛ ولی نورپردازی مناسبی نداشته باشد، هیچ جلوه زیبایی نخواهد داشت. این لامپ‌‌هایی ادیسونی را معمولا در فضاهایی استفاده می‌کنند که نور مناسب آن از جای دیگر تامین می‌شود. البته این لامپ‌ها روشنایی را تامین نمی‌کند. مثلا در بالای کانتر آشپزخانه‌ها و یا بالای اپن بهترین مکان استفاده است.

مکان‌های دیگری مورداستفاده راهرو ها هستند که معمولا چراغی ندارند و نور را از دو طرف راهرو دریافت می‌کنند. پس می‌توان با شعله‌های نورانی  لامپ‌های ادیسونی  تاریکی نسبی راهرو را رفع کرد. از این نوع لامپ‌ها می‌توان در درب ورودی خانه مکانی که جاکفشی استفاده می‌شود یا بالای میزناهارخوری، دو طرف تلویزیون و اتاق‌خواب‌ها هم استفاده کرد. افرادی که به نگهداری گل‌وگیاه علاقه دارند و نور مناسب و کافی ندارند می‌توانند از این نوع لامپ‌ها برای نور و گرمای آن‌ها برای رشد گیاهان استفاده کرد و یک نورپردازی عالی در کنار گلدان‌های طبیعی به وجود آورد.

سخن آخر

امروزه بیشتر افراد به دلیل افزایش هزینه مصرف برق به دنبال لامپ‌هایی هستند که مصرف برق کمتری داشته باشد و درعین‌حال زیبایی و حالت دکوراتیو هم داشته باشد. در این مقاله با توجه به پاسخ سوال لامپ ادیسونی چیست و کاربرد آن می‌توان این نوع لامپ را نیز یکی از گزینه‌های مناسب برای منزل خود در نظر گرفت که می توان آن را از فروشگاه لوستر تهیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *