وبلاگ

آموزش نصب لوستر سقفی

آموزش نصب لوستر سقفی

ما باتوجه به جنس سقف و اندازه و ابعاد لوستر، روش نصب لوسترمان را انتخاب میکنیم. سقف ها میتوانند از جنس گچی، یونولیتی و کاذب باشند. همچنین لوستر سقفی میتواند از جنس برنز، کریستالی یا چوبی باشد که باتوجه به وزن لوستر شیوه نصب متفاوت است. در ادامه به آموزش نصب لوستر سقفی می پردازیم.

اگر سقف شما ساده باشد هیچگونه محدودیتی برای وزن و نصب لوستر ندارید، اما اگر در سقف تیرچه بلوک، کاذب یا یونولیتی بخواهید لوستر سنگین وزنی را نصب کنید باید مسیری به سقف اصلی منزل پیدا کنید تا بتواند مقاومت مورد نیاز برای تحمل لوستر سنگین را داشته باشد، در غیر این صورت امکان سقوط لوستر وجود دارد.

ابزار مورد نیاز برای نصب لوستر سقفی

در ابتدای آموزش نصب لوستر سقفی برای نصب هر لوستری ما به یک سری لوازم احتیاج داریم، اگر آماده سازی وسایل را از قبل انجام دهیم سبب میشود سرعت و آسانی کار ما بیشتر شود. این ابزارآلات شامل دریل برای سوراخ کردن سقف، فازمتر برای بررسی جریان برق در سیم های سقف، انبردست و سیم چین برای قطع و بریدن سیم های لوستر، پیچ و رول پلاک برای نصب لوستر در سقف.

ابزارها باتوجه به وزن لوستر و نوع سقف استفاده میشوند. برای مثال اگر لوستر وزنی کمتر از 10 کیلوگرم داشته باشد و بخواهیم در سقف گچی آن را نصب کنیم باید از رول بولت پروانه ای در نصب به کار برد.
یکی از مواردی که باید هنگام نصب لوستر توجه کنیم، نسبت ارتفاع قرارگیری لوستر به سقف است. ابعاد سقف تعیین کننده هستند که لوستر با چه فاصله ای از سقف آویزان شود. اگر فاصله لوستر با سقف کم باشد نور به خوبی پخش نخواهد شد و اگر لوستر بیش از حد معقول به زمین نزدیک باشد سایه ایجاد میکند.

نصب لوستر سقفی

در ابتدا باید از قطع بودن فیوز برق اطمینان داشته باشید چرا که اگر برق اصلی را قطع نکرده باشید با خطراتی همچون برق گرفتی مواجه خواهید شد. بعد از قطع فیوز با استفاده از فازمتر سیم کشی داخل مدار را بررسی کنید تا قطع باشند. برای این کار لازم است از یک چهارپایه محکم و ایمن استفاده کنید. بلندی چهارپایه به اندازه ای باشد که به راحتی بتوانید به سقف دست پیدا کنید. برای اطمینان از محکم بودن پایه میتوانید از یک قالیچه کوچک استفاده کنید و آن را زیر چهارپایه یا نردبان بیندازید.  اکثر لوسترها حباب و قطعاتی دارند که جدا میشوند و متحرک هستند. برای جلوگیری از سقوط و شکسته نشدن آنها بهتر است که ابتدا آنها را از لوستر جدا کنید.

تنظیم زنجیر جهت نصب لوستر سقفی

قبل از نصب طول زنجیر را اندازه بگیرید. در ابتدا معمولا زنجیرهای بلندی را قرار میدهند تا برای اتصال به سقف های بلند مناسب باشد. پس از اندازه گیری زنجیر برای کوتاه کردن آن با استفاده از اردست حلقه های آن را جدا کنید.. اگر مقدار زیادی از زنجیر را کوتاه کنید امکان اضافه کردن وجود ندارد و احتمال آسیب به زنجیر هم بیشتر میشود.
اگر نمیدانید که اندازه دقیق زنجیر باید چقدر باشد، مقداری اضافه تر بگیرید. زنجیر را باید قبل از نصب اندازه کنید نه زمانی که به سقف آویزان کرده اید. برای حفظ تعادل خود در بالای نردبان از یک نفر کمک بگیرید که لوستر را نگه دارد، گاها وزن لوستر زیاد بوده و حفظ تعادل کاری دشوار است.

نصب قلاب به سقف

حالا باید قلاب یا رول بولت را به سقف نصب کنید. این کار با استفاده از دریل و ایجاد یک سوراخ در سقف و رول پلاک آن انجام میشود. اگر سقف ساده نباشد، باید با دریل و مته مناسب آن سقف را تا جایی سوراخ کنید که به سقف بتنی برسید. برای نصب در سقف کاذب هم باید از قلاب های مخصوص که چنگک دارند استفاده کنید تا لوستر در سقف محکم شود.
هنگام دریل کاری به این نکته توجه کنید که سیم کشی آسیب نبیند و سوراخ نشود.

نصب برق لوستر سقفی

هنگام نصب برق لوستر به اتصال سیم ها و سیم کشی آن توجه کنید چرا که اگر سیم ها به درستی وصل نشوند ، هنگامی که کلید روشن کردن لامپ را میزنید ، برق فیوز قطع میشود.

ابتدا سیم ارت را نصب کنید. این سیم باعث میشود که در صورت بروز اختلاف فشار برق از نوسانات جلوگیری کند. باید یک سیم مسی را دورپیچ در جعبه مدار متصل کنید و یا در آخر سیم ارت جعبه را به نوار فلزی لوستر متصل کنید.
برای اتصال سیم های برق سقف به سیم های برق لوستر باید از ترمینال برق استفاده کنید و سیم های نول را به هم و سیم های فاز را به یکدیگر متصل کنید. برای پوشاندن سیم های برق و عدم مشاهده آنها باید قطعه زنبقی شکل را انتهای زنجیر لوستر نصب کرد.

نصب کلید یک پل و دو پل برای لوستر سقفی

اگر لوستر سقفی شما تعداد شاخه های زیادی دارد، میتوانید از کلید دو پل استفاده کنید.
برای اینکه تعدادی از لامپ ها با یک پل و تعداد دیگر لامپ ها با پل دیگر روشن شوند باید از کلید دو پل استفاده کنید.
برای کلید دو پل باید از ترمینال سه تایی استفاده کنید. سه سیم در سقف موجود است که دو تا فاز و یک نول است. باید هر سیم فاز لوستر را به یک سیم فاز سقف متصل کرده و تک سیم نول را به سیم نول که آبی رنگ است وصل کنید. سیم فاز دارای برق بوده و با رنگ قرمز میان سیم ها نمایان است.

برای تک پل هم از ترمینال دوتایی استفاده میشود و دو سیم داریم و فاز به فاز و نول به نول متصل میشوند. اگر که سه تا سیم داشتید و میخواستید از کلید تک پل استفاده کنید. دو سیم فاز را به همدیگر متصل کنید و بعد آن را به فاز لوستر وصل کنید.

وصل کردن فیوز برق

پس از اتمام سیم کشی و نصب لوستر میتوانید فیوز برق را وصل کنید. اگر که تمام مراحل را درست انجام داده باشید با روشن کردن کلید برق لامپ ها روشن میشوند. اگر که تعدادی از لامپ ها روشن نشدند مراحل نصب را از ابتدا بررسی کنید تا مطمئن شوید. همچنین لامپ ها را بررسی کنید که سوخته نباشند. گاهی ممکن است لامپ نو ولی سوخته باشد و کار نکند.

امیدواریم که آموزش نصب لوستر سقفی را به خوبی یاد گرفته باشید.

سوالات متداول

در ادامه به سوالاتی که درباره آموزش نصب لوستر سقفی پرسیده شده است، می پردازیم.

برای نصب لوستر سقفی چه ارتفاعی مناسب است ؟

لوستر باید حداقل 70 سانتی متر از سطح میز و 2 متر از سطح زمین فاصله داشته باشد. اگر که اندازه دقیق آن را نمیدانید زنجیر را بلندتر بگیرید بعدا میتوانید آن را کوتاه تر کنید.

چگونه لوستر را روی سقف کنافی نصب کنیم ؟

باید پایه لوستر را به سقف اصلی وصل کنید. اگر لوستر سنگین وزن است با چند اتصال قوی به سقف لوستر را نصب کنید.

نصب لوستر سقفی در سقف یونولیتی به چه صورت است ؟

نصب لوستر در سقف یونولیتی مانند سقف کنافی است با این تفاوت که باید سیم های برق را بپوشانید و اتصالی با سقف نداشته باشند چرا که این سقف احتمال آتش سوزی را بالا میبرد، همچنین لامپ ها به سقف خیلی نزدیک نباشند. این سقف استحکام کمتری نسبت به بقیه سقف ها دارد، نکات ایمنی را حتما رعایت کنید.

هزینه نصب لوستر سقفی توسط نصاب چقدر است ؟

هزینه نصب لوستر باتوجه به نوع سیم کشی و پیچیدگی آن ، نوع لوستر، ارتفاع و سنگین وزن بودن لوستر و از همه مهم تر تجربه نصاب بستگی دارد. با هزینه کمتر ممکن است به دلیل برق گرفتی با جان خود بازی کنید و یا آسیب هنگفتی به لوسترهایتان وارد کنید.

ایران لوستر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *